چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 31945
سلامت نیوز: یك متخصص اطفال با بیان اینكه ابتلای مادر به بیماری ویروسی سرخجه‌، سلامت جنین را تهدید می‌كند، گفت: این تهدید سه ماه بعد از تزریق واكسن سرخجه نیز وجود دارد.

بهرام اجلی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه از طریق آزمایش، ابتلا یا عدم‌ ابتلای مادر به بیماری سرخجه در دوران كودكی مشخص می‌شود، افزود: چنانچه سلامت جنین به علت ابتلای مادر باردار به بیماری سرخجه دچار مشكل شده باشد و از طرفی جنین نیز زیر 16 هفته باشد، امكان سقط وجود دارد.

این پزشك متخصص، تب و توده‌های درشت زیر‌پوستی در ناحیه پشت گردن و گوش را از علایم شایع این بیماری برشمرد و اظهار كرد: این بیماری اصطلاحاً به "سرخك سه‌ روزه" شهرت دارد و از طریق ترشحات تنفسی منتقل می‌شود.

اجلی، تب، سرفه خشك، آب‌ریزش بینی و ضایعات ریز قرمز رنگ را از علایم بیماری سرخك نام برد و افزود: سرخک موجب ایجاد لکه‌های پوستی قرمز رنگ و محو شونده که ابتدا در صورت، پشت گوش و سپس در سینه و کمر و نهایتاً پاها ظاهر می‌شود، می‌گردد.

وی دوران نهفتگی بیماری را به طور متوسط 12 روز عنوان كرد و گفت: افراد سالم 8 تا 19 روز بعد از اینکه به بیماران مبتلا نزدیک شده و با آنها تماس فیزیکی برقرار کردند، علایم این بیماری را پیدا می‌کنند و در دوره نهفتگی نیز معمولاً علامت مهمی وجود ندارد و ممکن است در اواخر دوران نهفتگی مختصر تبی وجود داشته باشد.

اجلی با اشاره به اینكه واكسن این بیماری در دو مرحله یك سالگی و 4 تا 6 سالگی تزریق می‌شود، یادآور شد: به فاصله10 تا 15 روز بعد از تزریق واكسن نیز ممكن است افراد دچار سرخك خفیف شوند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha