سلامت نیوز: یک فوق تخصص نوزادان گفت: هورمون عشق که در اثر تماس پوستی مادر و نوزاد در هنگام شیردهی ایجاد می‌شود برای همیشه از کج خلقی، تندخو شدن نوزاد و بیش فعالی او جلوگیری می‌کند.

دکتر الهه امینی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران با تاكید بر اهمیت تماس پوستی نوزاد با مادر در هنگام شیردهی گفت: معمولا در دقایق اول تولد و زمانی كه علائم حیاتی نوزاد پایدار می‌شود، نوزاد را بین دو سینه مادر قرار می‌دهند که به این امر مراقبت کانگورویی گفته می‌شود. این روش تاثیر بسیار زیادی در سلامتی جسمی و روحی نوزاد دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در تماس‌های پوستی مادر و نوزاد پس از تولد باکتری‌های سالمی که روی پوست مادر وجود دارد روی بدن نوزاد نیز وارد می‌شود و به دلیل این که قبلا مادر آنتی بادی این باکتری‌ها را به نوزاد داده است از جانشین شدن باکتری‌هایی که به ایجاد جوش چرکی و عفونت‌ در بدن نوزاد منجر می‌شود، جلوگیری می‌كند.

این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: هورمون عشق که در اثر تماس پوستی مادر و نوزاد در هنگام شیردهی ایجاد می‌شود برای همیشه از کج خلق و تندخو شدن نوزاد و بیش فعالی او جلو گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه هر چه تماس پوستی مادر و نوزاد بیشتر می‌شود، آرامش کودک نیز افزایش می‌یابد، گفت: تماس پوستی نوزادان نارس با مادر موجب تنفس راحت، عمیق و جلوگیری از آپنه یا قطع تنفس در این کودکان می‌شود.

دکتر امینی افزود: شیر مادر یک ماده زنده است که حاوی سلول‌های گلبول سفید، ماکروفاژ و لنفوسیت b وc است که این مواد از ورود میکروب‌ها به دستگاه گوارش، عوامل باکتریال ویروسی و باکتری‌هایی که باعث ایجاد اسهال می‌شود جلوگیری می‌کند.

شیر مادر واکسیناسیون طبیعی نوزاد است

این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه بدن مادر آنتی بادی‌هایی را ایجاد می‌کند که از راه شیر به بدن نوزاد حمل می‌شود، اظهار داشت: این عمل یک واکسیناسیون برای کودک محسوب می‌شود که بعد از تولد از بروز اسهال، گوش درد و عفونت‌های تنفسی و آلرژی‌های غذایی و دیگر آلرژی‌ها در کودک پیشگیری می‌کند.

دکتر امینی تصریح کرد: شیر مادر نه تنها جلوی رشد باکتری‌های بیماری زا را می‌گیرد بلکه حاوی ملکول‌هایی است که غذای باکتری‌های مفید هستند و به همین دلیل از ایجاد عفونت در دستگاه گوارش کودکان پیشگیری می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه شیر مادر حاوی هورمون‌های زیادی نظیر هورمون‌های تیروئیدی و انسولین است که شیرخشک این مزایا را ندارد، افزود: شیر مادر همچنین حاوی آنزیمهای زیادی است که هضم غذا و شیر را راحت می‌کند بنابراین جذب مواد غذایی در بچه‌هایی که شیر مادر خوار هستند خیلی بهتر است و مدفوع این نوزادان حجم خیلی کمتری دارد.

دکتر امینی گفت: چربی‌های موجود در شیر مادر حاوی چربی‌هایی است که در ساختمان مغز وجود دارد و موجب افزایش هوش كودكان می‌شود.

شیر مادر از افزایش کلسترول، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و چاقی جلوگیری می‌کند

شیر مادر سد دفاعی نوزادان در برابر سندرم مرگ ناگهانی

این فوق تخصص نوزادان اظهار داشت: كودكانی كه از شیرمادر تغذیه می‌كنند وزن پایین‌تری نسبت به نوزادانی که شیرخشک می‌خورند دارند به دلیل اینکه شیر مادر به هیچ وجه موجب چاقی نمی‌شود و حتی از افزایش کلسترول، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و چاقی جلوگیری می‌کند.

دکتر امینی با بیان این که سندرم مرگ ناگهانی در كودكانی كه با شیرمادر تغذیه می‌شوند کمتر است، ادامه داد: این سندرم معمولا در کودکانی است که شیرخشک می خورند، در والدین سیگاری مشاهده شده اما تحقیقات ثابت کرده با وجود این که عوامل متعددی در این مساله موثر است شیر مادر می‌تواند تا حد زیادی از بروز این مسئله پیشگیری کند.

وی با اشاره به اینکه شیر مادر ترکیب کاملی است که بستگی به اتخاذ رژیم غذایی متفاوت توسط مادر ندارد، اظهار داشت: البته اگر مادر شیرده از چربی‌های مفید که حاوی امگا 3 هستند استفاده کند و به هیچ وجه ساخارین نخورد در ترکیب شیر نیز اثرگذار است و برای چربی مغز نوزاد بسیار مفید است.

این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: شرایط ایده آل برای کودک خوردن شیر تازه است اما در صورت نگهداری شیر مادر در ظرف مقداری از ویتامین‌های شیر در معرض نور و حرارت از بین می رود، آنزیم‌ها فعال می شوند و گلبول‌های سفید به جدار ظرف می‌چسبند و از بین می روند، بنابراین توصیه می‌شود که مادران از دوشیدن شیر خود در ظرف و دادن آن به کودک خودداری کنند.

وی خاطرنشان كرد: در صورتی که مادر شاغل باشد یا به دلایلی نتواند شیر تازه خود را به نوزاد بدهد می‌تواند شیر خود را بدوشد و در ظرف به نوزاد بدهد که این روش بسیار بهتر از استفاده از شیر خشک است.

دکتر امینی اظهار داشت: امکان نگهداری شیر مادر در درجه حرارت اتاق تا 6 ساعت و در یخچال تا 24 ساعت وجود دارد و امکان نگهداری آن در فریزرهای معمولی تا دو ماه و در فریزرهای مجهز تا 6 ماه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید كرد: بهتر است نوزاد در آغوش مادر شیر بخورد و تماس پوستی با مادر برقرار کند ولی در صورتی که به هیچ وجه امکان این کار نیست شیر دوشیده شده مادر در شرایطی تمیز و بهداشتی نسبت به شیرخشک در ارجحیت قرار دارد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha