سلامت نیوز :آمار مرگ ومیر در اثر سوء مصرف مواد مخدر با توجه به جمعیت یك میلیون و 200هزار نفری معتادان می‌تواند بیشتر از رقم اعلام‌شده سازمان پزشكی قانونی باشد.

عضو كمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشكی قانونی در مورد تعداد مرگ و میر در اثر سوء مصرف مواد مخدر گفت: «آمار مرگ و میر در اثر سوء مصرف مواد مخدر با توجه به جمعیت یك میلیون و 200 هزار نفری معتادان می‌تواند بیشتر از این رقم باشد. آمار واقعی مرگ و میر در نتیجه این امر با آمار سازمان پزشكی قانونی می تواند متفاوت باشد.»

"سعید صفاتیان" علت این موضوع را اعلام دلیل نهایی فوت فرد در مدارك سازمان پزشكی قانونی اعلام كرد در صورتی‌كه فرد سال‌ها اعتیاد داشته‌ است. البته او تاكید می‌كند كه "این رویه در همه جای دنیا وجود دارد".

سازمان پزشكی قانونی آمار مرگ و میر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در سه ماهه نخست امسال را 947 نفر اعلام كرد. بر اساس این آمار روزانه به‌طور میانگین 10نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

سعید صفاتیان، مدیر كل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان مرگ و میر در بین مصرف كنندگان مواد روانگردان را در رتبه اول و هروئین را در رتبه دوم و تریاك را در رتبه سوم اعلام كرد.

به گفته وی این آمار در شرایطی كه تریاك به ناخالصی‌ در بازار عرضه شود،‌ تغییراتی پیدا می‌كند. وی افزود: ناخالصی‌ها در بسیاری موارد تاثیر مخرب‌تری از مخدرها دارند.

صفاتیان میزان مرگ و میر در بین مصرف‌كنندگان هروئین را نیز بالا دانست و دلیل آن‌را عوارض این ماده مخدر و over dose (مصرف بیش از اندازه) در جوان‌ها دانست. همچنین این آمار در بین مصرف‌كنندگان هروئین فشرده و كراك نیز بالاست.

این عضو كمیته مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خرید روزانه مواد مخدر و بحث ناخالصی‌ها در مواد مخدر بالا و پایین‌شدن درصد هروئین در مخدر خریداری شده را یكی از عوامل مرگ مصرف‌كنندگان این مواد دانست.

به‌گفته صفاتیان مصرف‌كنندگان مواد صناعی و به‌ویژه موارد تزریقی آن مانند شیشه نیز در معرض خطر مرگ قرار دارند.

وی میزان مرگ و میر در جمعیت مصرف‌كنندگان مواد مخدر را نسبت به جامعه عادی بیشتر دانست.

بر اساس سازمان پزشكی قانونی «در سال 88 ، 3 هزار و 798 نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند كه در سال 89 این رقم با كاهش 7/3 درصدی به رقم 3 هزار و 656 نفر رسید. همچنین در سه ماهه نخست امسال 947 نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha