سلامت نیوز : استان تهران بیشترین آمار مرگ و میر را در نتیجه سوختگی در كل كشور دارد" این خبر، اعلام رسمی سازمان پزشكی قانونی است و این در حالیست كه در پایتخت تنها یك بیمارستان سوختگی وجود دارد.


استان تهران بیشترین آمار مرگ و میر را در نتیجه سوختگی در كل كشور دارد این خبر، اعلام رسمی سازمان پزشكی قانونی است و این در حالیست كه در پایتخت تنها یك بیمارستان سوختگی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، میانگین ده ساله آمار مرگ‌های ناشی از سوختگی نشان می‌دهد هر ساله 2 هزار و 690 نفر به دلیل سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر براساس گزارش رسمی معاونت درمان نسبت تعداد تخت سوختگی در ابتدا و انتهای برنامه چهارم توسعه با رشد منفی مواجه بوده‌است.

ایران رتبه نخست تعداد سوختگی در خاورمیانه

«اكنون كه در فصل تابستان قرار داریم و قاعدتاً باید آمار سوختگی پائین‌تر باشد بیمارستان شهید مطهری 64 بیمار سوختگی دارد. بر اساس این آمار از نظر تعداد سوختگی در خاورمیانه اول هستیم.»

این گفته "حمید صالحی" است، رئیس بیمارستان شهید مطهری.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایلنا، بر اساس آنچه معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام كرده، نسبت تعداد تخت سوختگی از یك و 2 دهم درصد در ابتدای برنامه چهارم توسعه یعنی در سال 84، به 98 درصد در انتهای برنامه چهارم (سال 89) رسیده كه این رقم نشان‌دهنده رشد منفی 22 صدم درصدی است.

این همه در حالی است كه بر اساس آنچه روابط عمومی بهداشت اعلام كرده، در كلان شهر تهران تنها بیمارستان شهید مطهری، بیمارستان تخصصی سوختگی است و یكی، دو بیمارستان خصوصی به صورت محدود در زمینه سوختگی كار می‌كنند و بیمارانی با درصد سوختگی بالا را قبول نمی‌كنند.

بیمه‌ و هزینه‌های درمانی سوختگی

قرار دادن همه اطلاعات در كنار هم، نشان می‌دهد كه علاوه بر بالا بودن هزینه‌های درمانی سوختگی، بیمه‌ها نیز بخش زیادی از هزینه‌ها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

در همین زمینه رئیس بیمارستان مطهری با اشاره به ناتوانایی بیماران در پرداخت هزینه درمانی سوختگی به وبدا گفته‌است: «بیماران سوختگی بیشترین هزینه‌ را برای درمان دارند و این موضوع نه فقط در ایران بلكه در تمام دنیا شایع است.»

"حمید صالحی" یكی دیگر از مشكلات بیمارستان مطهری را نپذیرفتن بیمه‌ها در درمان سوختگی عنوان كرده و گفته است:« بیش از 50 درصد هزینه‌های درمان سوختگی غیر بیمه‌ایست كه متأسفانه با تمام رایزنی‌های انجام شده طی سالهای اخیر، هنوز نتوانسته‌ایم به بیمه بقبولانیم كه این هزینه‌ها جزو درمان سوختگی است و باید مورد پذیرش بیمه قرار بگیرد.»

وی همچنین در مورد جذب خیریه‌‌ها در پذیرش هزینه‌های سوختگی به وبدا گفت: «در كل جهان خیرین سلامت در درمان سوختگی فعال هستند، حتی در آمریكا كه 54 بیمارستان سوختگی دارد، سازمان‌های مردم‌ نهاد در زمان خاصی خیرین را برای تامین هزینه‌های درمان جذب می‌كنند چرا كه دولت‌ها به تنهایی از پس تامین هزینه‌های درمان برنمی‌آیند.»

رئیس بیمارستان شهید مطهری تاكید كرد: «دولت اگر چه هزینه كارهای عمرانی در بیمارستان را متقبل شده اما باید قبول كرد تجهیز بخش‌های سوختگی بخصوص بخش ICU بسیار بالاست. به عنوان مثال هزینه ایجاد یك تخت ICU بالای 60 میلیون تومان است و دولت به تنهایی نمی‌تواند این هزینه را تامین كند و كمك خیران را می‌طلبد و امیدوارم كه به هر حال بعد از چند سال بخش burn ICU بیمارستان شهید مطهری را بسازیم.»

رئیس بیمارستان مطهری با اشاره به مشكلات اقتصادی بیمارانی كه دچار سوختگی شده‌اند، گفت: «در برخی موارد ما هزینه‌هایی را كه باید صرف تجهیز و توسعه بیمارستان كنیم بابت كمك هزینه به بیماران تخفیف می‌دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha