چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 31957

رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفت: واردات داروی كشور از 75 درصد در سال 1357 به چهار درصد رسیده است.

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفت: واردات داروی كشور از 75 درصد در سال 1357 به چهار درصد رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز از فارس احمد شیبانی سه‌شنبه شب در آیین بهره‌برداری از خط تولید محصولات تزریقی شركت البرز دارو بیان كرد: در سال جهاد اقتصادی، ماه مبارك رمضان و روز میلاد با سعادت كریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) تقارن میمونی است كه شاهد افتتاح این پروژه هستیم.

وی ادامه داد: من در این مكان فرصت را مغتنم میشمارم و به همه عزیزان در مجموعه البرز دارو و كارگران و پرسنل محترم و همچنین مدیران عزیز این پروژه و طرح بزرگ تبریك می‌گویم.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران اضافه كرد: پس از 30 سال خوشحال هستیم كه می‌بینیم در این شركت آنچه برای صنعت و داروسازی ایجاد می‌شود به عنوان یك مزیت به خوبی قابل ملاحظه است كه جای تقدیر و تشكر فراوانی دارد.

وی خاطرنشان كرد: اهمیت پروژه بسیار زیاد است چراكه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی داروی ما تجارت محور بود یعنی 25 درصد داروی كشور تولید و 75 درصد وارد می‌شد.

شیبانی توضیح داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق خوبی كه در این زمینه افتاد؛ اجرای طرح نظام نوین دارویی یا نظام ژنریك بود كه بر این اساس موفقیت‌های خوبی نیز به دست آمد از جمله تعدادی كارخانه داروسازی در داخل كشور ساخته شد.

وی تصریح كرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی كشورهای چند ملیتی در كشورمان حضور داشتند كه به بركت انقلاب صنعت داروسازی به دست مدیران و متخصصان ایرانی واگذار شد كه با تلاش‌های انجام شده امروز 96 درصد از داروهای كشور تولید داخل و تنها چهار درصد وارداتی است كه جای خوشحالی دارد.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران عنوان كرد: البته این 96 درصد داروی تولیدی به لحاظ ارزش داروی مصرفی كشور 65 درصد و چهار درصد داروی وارداتی به لحاظ ارزش نیاز كشور 35 درصد را شامل می‌شود.

وی گفت: كار شركت البرز دارو و شركت‌های دیگر از این دست ما را به جایی می‌رساند تا پایان برنامه این چهار درصد داروی وارداتی را نیز هرچه بیشتر كاهش دهیم البته هم‌اكنون در صنعت و تولید كمیت مهم نیست یعنی ممكن است واحدهای تولیدی و صنعتی وجود داشته باشند كه محصولات بسیاری تولید و در صحنه اقتصادی سودهای مناسبی را نیز شامل حال خود كنند ولی آنچه برای ما مهم است استمرار مزیت‌های صنعتی در یك واحد تولیدی است.

شیبانی ادامه داد: مزیت‌ها در داروسازی مولكول‌های نو و جدید است و تولید داروهای تخصصی است در واقع این نوع تولید است كه بقای صنعت داروسازی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به فعالیت رو به پیشرفت شركت البرز دارو اظهار كرد: این حركت‌ها ما را تشویق می‌كند كه در مسیر حمایت از تولید دارو بیشتر و بیشتر گام برداریم تا در تولید داروی تخصصی و نوتركیب حرف‌های قابل توجهی برای گفتن داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران اضافه كرد: محصول وارداتی داروی گران قیمتی است كه ارز و ریال زیادی را نیز به خود اختصاص می‌دهد ولی تولید همان دارو در داخل موجب می‌شود كه ضمن كاهش قیمت دارو، دارو نیز بیشتر و بهتر و همچنین راحت‌تر در دسترس مردم قرار گیرد.

وی توضیح داد: علاوه بر این مسائل تولید چنین داروهایی از نظر اخلاقی و انسانی در درجه بسیار مهمی قرار دارد همچنین تلاش شركت‌ها و صنعت داروسازی ما باید در گام اول ارتقاء كیفیت تولیدات باشد، از آن به سمت محصولات جدید و نوتركیب برویم همچنین نباید از نگاه به بازار برون مرزی و هدف غافل شویم.

شیبانی افزود: به هر حال همان كاری كه شركت‌های خارجی انجام می‌دادند و در كشور ما حضور پیدا می‌كردند ما نیز باید با حفظ شأن خود انجام دهیم.

وی بیان كرد: مدیران عامل شركت‌های داروسازی باید به موضوع فرابخشی توجه كنند در واقع باید تلاش كنند تا درصدی از محصولات خود را به صادرات اختصاص دهند؛ بازار ایران بازار بزرگی است ولی نمی‌توان سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را انجام داد و تنها به بازار داخلی نگاه كرد.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفت: از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و وجود متخصصان ما شرایط خوبی داریم.

وی ادامه داد: در مجموعه 140 قلم داروی بایوتك در سطح دنیا وجود دارد كه 100 قلم مربوط به آمریكاست و البته این نوع داروها توسط افراد دانش بنیان پیگیری می‌شود كه ما با تلاش‌های انجام شده توانسته‌ایم 9 قلم از این داروها را در كشور تولید كنیم كه امیدواریم تا پایان سال جاری این تعداد به 12 قلم برسد و در پایان برنامه پنج ساله این تعداد را به 25 قلم خواهیم رساند.

شیبانی یادآور شد: تولید چنین داروهایی از لحاظ ارزش درمانی و ارزش ریالی بسیار بالاست و وزارت بهداشت با توجه به جایگاه خویش تمام سعی و تلاش خود را برای حمایت از تولید داروها خواهد داشت چرا كه محوریت كار ما تولید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha