سلامت نیوز: مدیرعامل كانون هموفیلی ایران با بیان اینكه صندوق‌های بیمه‌گر باید به مقوله پیشگیری از تولد بیماران هموفیلی و معلولیت این بیماران توجه بیشتری كنند، یكی از آسیب‌های مهم نظام بیمه‌ای كشور را كم‌توجهی به این مقوله مهم بیان كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، احمد قویدل در مراسم افطاری سازمان بیمه مركزی ایران كه شب گذشته با حضور 100 نفر از بیماران هموفیلی و مسئولان صندوق‌های بیمه‌گر برگزار شد، افزود: در حالی كه میلیون‌ها دلار صرف تهیه دارو و درمان بیماران می‌شود، بودجه‌های حوزه پیشگیری آنقدر ناچیز است كه می توان گفت بودجه‌ای به این امر مهم اختصاص پیدا نكرده است و همچنین صندوق‌های بیمه‌گر نیز برای حمایت از ناقلان هموفیلی و فراهم شدن شرایط برای تولد فرزند سالم، سیاست گذاری‌های لازم را نكرده‌اند.

وی سطح دوم پیشگیری را پیشگیری از معلولیت كودكان مبتلا به هموفیلی ذكر و اظهار كرد: متاسفانه درمان پس از خونریزی كه سیاست جاری درمانی كشور است، نتیجه‌ای جز معلولیت مبتلایان به هموفیلی در سنین میانسالی ندارد. آنان در مهمترین مقطع سنی خود كه سن ازدواج و اشتغال است كاملا در خطر معلولیت قرار می گیرند و با وجود هزینه‌های گزافی كه دولت برای درمان و دارو آنها متقبل می‌شود، زندگی آنان كیفیت مطلوبی ندارد این در حالیست كه طرح‌های پیشگیری از معلولیت سابقه 20 ساله در جهان دارد و بخشی از دانش حوزه درمان بیماران هموفیلی است.

مدیرعامل كانون هموفیلی ایران با بیان اینكه اگر صندوق‌های بیمه به صورت حرفه‌ای و در چارچوب نظام و اقتصاد تعریف شده علمی بیمه، بیماران را بیمه كنند، می‌توانند از ادامه دور باطل كنونی جلوگیری كنند، گفت: بیمه خون و محصولات خونی از مصوبه‌های بی نظیر و ارزشمند مجلس شورای اسلامی است. با وجود تامین بودجه اما این قانون مهم از سوی مجلس به علت پایبند نبودن بیمه ایران به اصول حرفه‌ای بیمه، این قانون عملی نشده است و نه مردم و نه حوزه‌های بانك خون بیمارستان‌ها و نه بیماران مصرف كننده خون و فرآورده‌های خونی از این قانون اطلاعات درستی ندارند این در حالیست كه یكی از اولیه‌ترین اصول بیمه، اطلاع مصرف كننده از قوانین است.

در ادامه این مراسم دكتر جواد فرشباف ماهریان - مدیر عامل بیمه مركزی ایران- تاكید كرد:‌ ارایه طرح‌های حمایتی و آینده‌نگر صندوق‌های بیمه گر در قالب طرح‌های بیمه‌ای خاص و حرفه‌ای در رابطه با اقشار آسیب پذیر می‌تواند در سایه حفظ كرامت آنان، تاثیر مهمی در بهبود زندگی این افراد داشته باشد.

در پایان این مراسم از طرف بیمه مركزی ایران مبلغ 50 میلیون ریال به كانون هموفیلی ایران اهدا و قرار شد 8 صندوق بیمه‌گر به بیماران هموفیلی به همین میزان كمك كنند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha