سلامت نیوز : یك فوق تخصص بیماری‌های كلیوی گفت: زیاده‌روی در مصرف پروتئین برای سلامت كلیه‌ها مضر است و افراد سالم به ازای هر كیلوگرم از وزن خود به طور روزانه 0.8 تا 1.1 پروتئین استفاده كنند.

دكتر منصور گتمیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه 20 درصد از گوشت قرمز پروتئین است، گفت: برخی از ورزشكارانی كه در مصرف پروتئین زیاده‌روی كرده‌اند كلیه‌های آنان در درازمدت بیشتر از افراد عادی آسیب دیده است.

وی با اشاره به مبتلایان به نارسایی كلیه گفت: این بیماران باید زیر نظر پزشك پروئین كمتری مصرف كنند چون پروتئین اضافی از طریق خون وارد ادرار و لوله‌های كلیوی می‌شود و اگر میزان پروتئین بیش از ظرفیت باز جذب این لولها باشد مانند سم عمل می‌كند و به لوله‌های كلیوی آسیب می‌رساند كه این وضعیت كاهش عملكرد كلیه را در پی دارد بنابراین لازم است مبتلایان به نارسایی كلیوی در حد تعادل پروتئین مصرف كنند.

وی تاكید كرد: دستورات غذایی مبتلایان به دیالیز چه از نوع خونی و چه از نوع سفاقی با دیگر مبتلایان به نارسایی كلیه متفاوت است و ممكن است به آنان توصیه ‌شود كه پروتئین، زیاد مصرف كنند.

معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی با اشاره به رژیم نمك مبتلایان به نارسایی كلیوی گفت: افراد سالم باید كمتر از 6 گرم نمك روزانه مصرف كنند اما رژیم غذایی نمك مبتلایان به نارسایی كلیوی با افراد سالم متفاوت است. بیشتر این بیماران به پرفشاری خون مبتلا هستند بنابراین مصرف نمك به میزان كم به آنان توصیه می‌شود البته موارد نادری از مبتلایان به نارسایی كلیه تحمل كم نمكی را ندارند.

گتمیری درباره تفاوت مصرف آب بین افراد سالم و بیماران كلیوی گفت: اگر افراد سالم بیش از نیاز بدن خود مایعات بنوشند، كلیه آنها به راحتی مایعات اضافی را دفع می‌كند علاوه بر آن در شرایط كم آبی نیز كلیه تا حدودی جلوی دفع مایعات را می‌گیرد اما مبتلایان به نارسایی كلیه نه توان تحمل مایعات زیاد را دارند نه آب كم را، بنابراین آنان باید میزان آب مصرفی خود را زیرنظر پزشك تعیین كنند.

وی در ادامه با بیان اینكه 10 تا 20 درصد جمعیت بالغ هر كشور به درصدی از نارسایی كلیه مبتلا هستند، گفت: حدود 6 میلیون نفر در ایران به این بیماری دچار هستند و 95 درصد آنان از ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند.

گتمیری در پایان تاكید كرد: مبتلایان به پرفشاری خون، دیابت و افرادی كه سابقه ابتلا به بیماریهای كلیوی در اعضای درجه یك خانواده آنان وجود دارد، لازم است با مراجعه به پزشك،عملكرد كلیه خود را ارزیابی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha