یک متخصص زنان و زایمان گفت: تشخیص سریع حاملگی خارج رحمی در درمان به موقع آن اهمیت دارد زیرا این نوع حاملگی می‌تواند موجب مرگ مادر شود.

سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان گفت: تشخیص سریع حاملگی خارج رحمی در درمان به موقع آن اهمیت دارد زیرا این نوع حاملگی می‌تواند موجب مرگ مادر شود.

دكتر آذر دانش شهرکی در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به این که محل برش عمل سزارین یکی از مکان‌های رخ دادن حاملگی خارج رحمی است، اظهار کرد: شایع شدن عمل سزارین می‌تواند منجر به افزایش حاملگی‌های خارج رحمی شود.

وی با بیان اینکه جایگزینی تخمك لقاح یافته در هر جای دیگری غیر از داخل رحم سبب بارداری نابه‌جا یا خارج از رحم می‌شود، افزود: شایع‌ترین دلیل مرگ مادران در سه ماه نخست بارداری حاملگی خارج رحمی است.

این دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه شایع‌ترین‌ مکانی كه‌ حاملگی‌ خارج‌ رحمی‌ در آن رخ‌ می‌دهد لوله‌های‌ رحم است، تصریح کرد: حاملگی می‌تواند در تخمدان‌، گردن‌ رحم‌، خارج‌ از دستگاه‌ تناسلی‌ و در حفره‌ شكم‌ نیز اتفاق افتد.

دانش شهرکی با اشاره به اینکه استفاده‌ از دستگاه‌ جلوگیری‌ از حاملگی‌ كه‌ داخل‌ رحم‌ كار گذاشته‌ می‌شود(آی.‌یو.دی‌)، سابقه‌ عفونت‌های‌ شكمی‌ یا لگنی، سابقه‌ حاملگی‌ در لوله‌های‌ رحمی‌، سابقه‌ جراحی‌ بر روی‌ لوله‌های‌ رحمی‌ یا رحم‌، وجود ناهنجاری‌ در رحم‌ از عوامل تشدید کننده حاملگی خارج رحمی است، بیان کرد: حاملگی‌ خارج‌ رحمی‌ نمی‌تواند موجب پرورش جنین طی 9 ماه و سپس تولد نوزاد شود.

وی با بیان اینکه عفونت دستگاه تناسلی شایع‌ترین علت رخ دادن حاملگی‌های خارج رحمی است، اضافه کرد: برخی درمان‌های صورت گرفته برای درمان نازایی نیز شانس حاملگی‌های خارج رحمی را افزایش می‌دهد.

این متخصص زنان و زایمان عفونت‌، كم‌ شدن‌ توانایی‌ باروری‌، از دست‌ دادن‌ اعضایی‌ از دستگاه‌ تناسلی‌ در اثر دشوار بودن‌ عمل‌ جراحی‌، شوك‌ و مرگ‌ در اثر خونریزی‌ داخلی‌ را از عواقب این نوع حاملگی عنوان کرد و گفت: تشخیص و درمان به موقع حاملگی خارج رحمی می‌تواند از عوارض بعدی آن برای مادر جلوگیری کند.

دانش شهرکی با اشاره به اینکه تاخیر در قاعدگی در زنانی که در سنین باروری هستند باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: تاخیر قاعدگی، تهوع، استفراغ و درد در ناحیه لگن و شكم از جمله علایم حاملگی خارج رحمی است.

وی با بیان اینکه در صورت تشخیص زودهنگام این وضعیت نیاز به جراحی از بین می‌رود، اذعان کرد: در مواردی که جنین بزرگ شده باشد جراحی الزامی است در غیر این صورت حاملگی خارج رحمی با درمان‌های دارویی و سایر روش‌های غیر جراحی قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha