سلامت نیوز : قائم مقام وزیر بهداشت در امور مجلس اعلام کرد تمامی بیمارستان‌های زیر نظر وزارت بهداشت مجهز به تخت دیالیز هستند. این در حالی است که چندی پیش، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفته بود بسیاری از بیماران دیالیزی برای اینکه در شهرشان دستگاه دیالیز وجود ندارد مجبورند به تهران بیایند.

رمضان محسن‌پور قائم مقام وزیر بهداشت در امور مجلس در گفت‌وگو با سینانیوز در مورد مجهز نبودن بعضی از بیمارستان‌ها به دستگاه دیالیز گفت: «قرار نیست همه بیمارستان‌های کشور دستگاه دیالیز داشته باشند. بلکه باید بیمارستان‌هایی به دستگاه دیالیز مجهز باشند که در حوزه تخصصی کلیه کار می‌کنند و یا بیمارستان‌های عمومی‌ای که در حین عمل جراحی ممکن است به دستگاه دیالیز نیاز پیدا کنند.»
وی در ادامه اظهار داشت: «شاخص استفاده از دستگاه دیالیز در کشور ارتقا یافته است. در گذشته یک دستگاه ۸ بیمار را پوشش می‌داد. اما در حال حاضر ۴ تا ۶ بیمار می‌توانند از هر دستگاه استفاده کنند.»
محسن‌پور  تصریح کرد: «بیمارستان‌های تک تخصصی نیاز به دستگاه دیالیز ندارند و بیمارستان‌های عمومی که اتاق عمل و ICU دارند به این دستگاه‌ها نیاز دارند.»
وی با تاکید بر تجهیز تمام بیمارستان‌های تحت نظر وزارت بهداشت به دستگاه دیالیز، افزود: «وزارت بهداشت دستگاه‌های دیالیز مراکز خیریه را هم بیشتر کرده است و اگر به عنوان مثال در مرکزی دو دستگاه وجود داشت، در حال حاضر به ۱۰ دستگاه افزایش یافته است.»
قائم مقام وزیر بهداشت در امور مجلس گفت: «در شهر تهران در ۱۶ منطقه دستگاه دیالیز هست تا بیمار بتواند در محل زندگی خود دیالیز انجام بدهد و مجبور نشود مثلا از جنوب شهر برای دیالیز به تجریش برود. این‌ها نشان می‌دهد شاخص ما از یک دستگاه برای ۸ نفر به یک دستگاه برای ۶ نفر ارتقا پیدا کرده است.»
وی در عین حال از ساخت و تولید دستگاه دیالیز برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: «با این اقدام، کمبود دستگاه‌های دیالیز برطرف می‌شود.»
محسن‌پورگفت: «یک شرکت داخلی آمادگی خود را برای تولید دستگاه دیالیز به وزرات بهداشت اعلام کرده و قرار است با حمایت وزارت بهداشت ساخت و تولید دستگاه دیالیز آغاز شود. این اقدام هم اکنون درمرحله آزمایش است و اگر این دستگاه از مرحله تست خارج و به بیمارستان‌ها تزریق شود این کمبود باقی مانده نیز جبران می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha