سلامت نیوز :محققان آلمانی دریافتند سگ‌های شکاری پلیس قادر به تشخیص سرطان در افراد هستند. بر اساس این تحقیق که در مجله تنفس اروپا به چاپ رسید سگ‌های آموزش دیده می‌توانند تومور سرطانی را در 71درصد از بیماران تشخیص دهند. با این حال دانشمندان هنوز نمی‌دانند سگ‌ها قادر به تشخیص کدام ماده شیمیایی در افراد مبتلا به سرطان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز برای اولین بار در سال 1989 مشخص شد که سگ‌ها می‌توانند بوی ناشی از تومور های سرطانی را استشمام کنند. بعدها طی مطالعات بیشتر مشخص شد که سگ‌ها می‌توانند برخی سرطان‌ها مانند پوست، مثانه، روده و سینه‌ را تشخیص دهند. عقیده بر این است که تومورها مواد شیمیایی فرّار تولید می‌کنند و از این رو سگ‌ها قادرند بوی آن‌ها را تشخیص دهند.

محققان از 3 نوع سگ آموزش دیده نژاد «ژرمن شفرد»، «شفرد استرالیایی» و «لابرادور»، برای تشخیص سرطان ریه استفاده کردند. محقق اصلی این مطالعه از بیمارستان schillerhiehe در آلمان دکتر تورستن والز (Thorsten walles) گفت: سه گروه از افراد مورد آزمایش قرار گرفتند 110 نفر سالم، 60 مبتلا به سرطان ریه و 50 مبتلا به بیماری انسداد ریه و همه آن‌ها در یک لوله پر از پشم گوسفند نفس کشیدند تا بوی دهانشان جذب بشود.
سگ‌ها این لوله‌ها را بو کشیدند و پس از بوییدن لوله‌ای که افراد دچار سرطان ریه در آن تنفس کرده بودند می‌نشستند. این سگ‌ها در تشخیص درست افراد مبتلا به سرطان ریه 71در صد موفق بودند.

دکتر والز گفت: «احتمال می‌دهیم که تومورهای سرطانی دارای مواد شیمیایی‌اند و سگ‌ها قادر به استنشاق این مواد هستند. این روش برای تشخیص اولیه سرطان بسیار قابل توجه است.»
دکتر لورا کالوم (laura mccallam) افسر اطلاعات مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: «اگرچه این تحقیق یک گام به جلو برای تشخیص سرطان برداشته است اما استفاده از سگ‌ها در کلینیک توصیه نمی‌شود. این مطالعه می‌تواند ایده استفاده از بینی الکترونیک برای تشخیص سرطان را پر‌نگ‌تر کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha