سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف بالای داروهای ضد التهاب استروئیدی مانند بروفن از مهمترین دلایل ابتلا به زخم معده است.
 
شهرام آْگاه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: زخم معده معمولا زخم فعالی است که با خوردن غذا علائم بالینی آن تشدید می‌شود و مهمترین و شایع‌ترین علت زمینه‌ساز آن میکروب هلیکوباکتر پیلورید است که به دنبال عفونت مزمن و ترشحات اسید موجب ایجاد زخم می‌شود.

وی افزود: دومین علت شایع این زخم‌ها مصرف داروهای ضد التهاب استروئیدی مانند بروفن است.

آگاه تصریح کرد: از نظر علائم بالینی گاهی اوقات زخم بدون علامت باشد و این مسئله بویژه در بیماران مبتلا به دیابت و نارسایی مزمن کلیه دیده شود که فرد بدون علامت ممکن است آندروسکوپی شود و آندروسکوپی وی زخم را نشان دهد.

این فوق تخصص گوارش با بیان انیکه شایع‌ترین علامت ابتلا به زخم معده، درد خفیف و مبهم یا سوزش و فشار در ناحیه معده است یادآور شد: درد ممکن است به صورت نفخ، سوزش،  تهوع و بی‌آشتهای خود را نشان دهد همچنین زخم معده ممکن است موجب کاهش وزن شود.

آگاه ادامه داد: دقیق‌ترین روش تشخیص این عارضه اندروسکوپی دستگاه گوارش فوقانی است اما باید دانست در تمام بیماران اندروسکوپی لازم نیست و در بیماران جوانتر که علائم خطر مثل خونریزی و کاهش وزن ندارند با توجه به شیوع بالای هلیکوباکتر توصیه به انجام تست‌های غیرتهاجمی مثل گوره‌آز تنفسی می‌شود.

وی گفت: در این بیماران برای درمان باید علت زمینه را پیدا کرد و اگر هلیکوباکتر مثبت باشد آنتی‌بیوتیک و داروهای خنثی کننده اسید توصیه می‌شود. همچنین بیمارانی که داروهای ضدالتهاب استروئیدی علت ابتلاع به زخم معده است قطع این داروها توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha