سلامت نیوز : یک متخصص عفونی اطفال گفت: آب دریا و غذاهای بین راهی عامل عفونت دستگاه گوارش کودکان است و هر چه طول مسافرت بیشتر باشد کودکان بیشتر در معرض انتقال عفونت قرار می گیرند.
 
سمیه نوربخش در گفت‌وگو با فارس در مورد شایع‌ترین عفونت کودکان در فصل گرما اظهار داشت: با توجه به اینکه به آخر فصل تابستان نزدیک می‌شویم بیماریهای عفونی مثل اسهال و استفراغ در کودکان افزایش می یابد.

. وی افزود: هر چه مسافرت بیشتر باشد بچه‌هایی که در آب دریا شنا می‌کنند ممکن است عفونت از طریق آب به سیستم گوارشی آنها انتقال یابد یا آنهایی که از غذاهای بین راهی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض عفونت‌ دستگاه گوارش هستند.
 
وی ادامه داد: بسیاری از این کودکان به اسهال، استفراغ و تب مبتلا می‌شوند که خوشبختانه علت ویروسی است ولی اسهال‌های آبکی و مکرر گاهی مشکوک به وبا است. به هر حال هر اسهال شدید و آبکی که بدن بچه را با کم آبی مواجه کند باید جدی گرفته شود.
 
این متخصص عفونی اطفال در پاسخ به این پرسش که مادران باید مراقب تکرار اسهال بیش از چه بار تعداد در روز باشند و باید به پزشک مراجعه کنند گفت: فقط به تکرار دفعات نیست، ممکن است بچه دو بار دچار اسهال شود ولی حجم آب بسیاری زیادی از بدنش خارج شود یا ممکن است به دفعات زیاد باشد که در هر دو مورد برای جلوگیری از کم آبی بدن کودک باید به پزشک مراجعه کرد.
 
نوربخش علائم کم‌آبی در کودکان کم سن‌تر را بی‌قراری، خشک شدن مخاط دهان، گریه بدون اشک و کم شدن حجم ادار عنوان کرد و افزود: در بچه‌های بزرگتر چون امکان آب خوردن دارند به شدت اسهال باید توجه شود چون مثلا در موردی بچه‌‌ای که در عرض 6 ساعت آب بدنش تمام شده بود.

وی گفت: ولی مادران نگران نباشند اسهال و استفراغ بیماری خوش‌خیمی است و حتی گاهی با او آر اس خوراکی که در منزل درست می‌کنند کنترل می شود.
 
وی در پاسخ به اینکه اکثر کودکان به دلیل طعم او آر اس از خوردن آن امتناع می‌کنند افزود: می‌توان او آر اس را رقیق‌تر درست کرد یا با نشاسته مخلوط کرد تا قوام بگیرد ولی در نهایت اگر کودک تشنه باشد و استفراغ نکند از او آر اس می خورد.
 
این متخصص عفونی اطفال با اشاره به اینکه اگر استفراغ و اسهال با هم باشد در 10 درصد موارد ممکن است وخیم باشد گفت: در این موارد کودک حتما باید تحت نظر باشد یا بستری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha