در حالی كه بر اساس نتایج آخرین بررسی‌های شركت كنترل كیفیت هوای تهران، جایگاه‌های عرضه بنزین از نظر آلاینده‌های بنزن و تولوئن در وضعیت حادی قرار داشته و غلظت متوسط آلاینده بنزن در جایگاه‌های بنزین به 438 برابر حد استاندارد می‌رسد

سلامت نیوز : در حالی كه بر اساس نتایج آخرین بررسی‌های شركت كنترل كیفیت هوای تهران، جایگاه‌های عرضه بنزین از نظر آلاینده‌های بنزن و تولوئن در وضعیت حادی قرار داشته و غلظت متوسط آلاینده بنزن در جایگاه‌های بنزین به 438 برابر حد استاندارد می‌رسد، رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌كه میزان بخارات بنزین در هوای تهران چند برابر استاندارد است، هشدار داد: این شرایط در جایگاه‌های عرضه بنزین به مراتب خطرناك‌تر است.

معصومه ابتكار در گفت‌وگو ضمن ایسنا با بیان این‌كه شورای شهر حدود 3 سال پیش مصوبه‌ای مربوط به بخارات بنزین گذرانده است، افزود: برابر این مصوبه دولت موظف شد بخارات بنزین را در پمپ بنزین‌ها، خودروها و تانكرهای حمل سوخت مهار كند.

وی با اشاره به برگزاری چند جلسه با حضور متولیان اجرای این مصوبه در دولت برای پیگیری این موضوع، گفت: با وجود این‌كه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، اما نتیجه‌بخش نبوده و مشكل بخارات بنزین در شهر تهران حل نشده مانده است.

ابتكار با اشاره به این‌كه شركت كنترل كیفیت هوای شهر تهران به صورت مستمر میزان بخارات بنزین شامل بنزن و تولوئن را در شهر تهران اندازه‌گیری می‌كند، توضیح داد: غلظت این آلاینده‌ها در سطح شهر همواره بالاست و این در حالی است كه بنزن یكی از خطرناك‌ترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌رود.

به گفته وی، آلاینده بنزن عامل قطعی سرطان‌زایی است و غلظت بالای آن در سطح شهر می‌تواند مخاطرات جدی برای شهروندان داشته باشد.

رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران به مشكلات دیگری نظیر استاندارد نبودن خودرو و بنزین در كشور اشاره و اضافه كرد: این موارد نیز میزان آلودگی هوای كلانشهرهایی نظیر تهران را تشدید می‌كند.

ابتكار با اشاره به پیشنهاد شورای شهر تهران در خصوص استفاده از موتورسیكلت‌های برقی در تهران، یادآور شد: متولی اجرای این طرح وزارت صنایع است كه هنوز اقدام جدی در این ارتباط صورت نگرفته است.

یوسف رشیدی، مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به این كه میزان آلاینده بنزن در جایگاه‌های بنزین به 438 برابر حد استاندارد می‌رسد اعلام كرد: آلاینده بنزن تركیبی سرطان‌زاست و نه تنها جان كاركنان جایگاه‌های بنزین، بلكه سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به این كه آلاینده بنزن علاوه بر بروز اختلالات تنفسی، بر رشد كودكان نیز اثر سوء بر جای می‌گذارد، افزود: این آلاینده‌ سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و از این رو برای كاهش آن می‌بایست اقدامات جدی صورت گیرد.

صدرالدین علی‌پور، مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز آلودگی جایگاه‌های سوخت را از شایع‌ترین آلودگی‌ها اعلام كرد و گفت: آلاینده‌های ناشی از بنزین نه تنها هوا را آلوده می‌كند، بلكه با نفوذ در آب‌های زیر زمینی، آب را نیز آلوده می‌كند.

وی با بیان این كه تركیبات موجود در بنزین عاملی سرطان‌زا به شمار می‌آید، اضافه كرد: تماس مستقیم كاركنان جایگاه‌های بنزین با این تركیبات، موجبات ابتلا به بیماری‌های پوستی را فراهم آورده و استنشاق مداوم بخارهای بنزین می‌تواند سبب بروز عوارض روحی و روانی و ناراحتی‌های عصبی برای این افراد شود.

علی‌پور با بیان این كه مواد افزودنی به بنزین نظیر سرب و متیل بروماید تركیباتی هستند كه سرطان‌زا بودن آنها به اثبات رسیده، اظهار كرد: استفاده صحیح از جایگاه‌های سوخت از جمله خاموش كردن موتور وسایل نقلیه هنگام سوختگیری می‌تواند در كاهش آلودگی این جایگاه‌ها مؤثر باشد، هر چند متأسفانه جایگاه‌های سوخت به خودی خود تولید آلودگی می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha