شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 32007
سلامت نیوز : مثل یك داستان طولانی دنباله‌دار شده است و آنقدر كش آمده و فراز و فرودهایش تكرار شده كه مشتاق‌ترین مخاطب‌هایش را هم از دست داده است و همه آنها كه روزی دنبالش می‌كردند حالا عطایش را به لقایش بخشیده‌اند و از به سرانجام رسیدنش ناامید شده‌اند.

سریال شربت تریاك، سكانس پایانی ندارد و تجربه 4 ساله متولیان درمان اعتیاد در كشور نشان می‌دهد، این سریال قرار نیست به این زودی‌ها تمام شود.

شربت تریاك كه هنوز هم مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از بیم واكنش‌های تند برخی كارشناسان و شروع غائله‌ای دیگر، آن را با نام تنتوراپیوم می‌خوانند یكی از داروهای ترك اعتیاد است كه به شكل رسمی از سال 1386 به عنوان آخرین دستاویز برای كنترل معتادان سالمند معتاد به تریاك كه قادر نیستند با روش‌های معمول ترك كنند، به مردم و رسانه‌ها معرفی شد.

اصلی‌ترین مخالف این طرح پس از مطرح شدنش در دولت نهم، وزارت بهداشت بود كه آن روزها كامران باقری لنكرانی، پشت میز وزارتش نشسته بود و گرچه نظر وزیر به گفته خودش درباره این دارو منفی نبود اما با تصمیم برخی كارشناسان این وزارتخانه، اجرای طرح به تعویق افتاد و از آن زمان جریان رد و بدل كردن نامه‌ها، خواهش‌ها، دستورها، تهدید ها، تضمین‌ها و انتقادهای مستقیم و غیرمستقیم آغاز شد و سرانجام وزارت بهداشت رضایت داد و با آغاز دولت دهم مرضیه وحیددستجردی، وزیربهداشت وقت اعلام كرد توزیع این شربت در 200 مركز آغاز شده است.

با این حال هنوز هم شربت تریاك به شكلی محدود و ناچیز در اختیار معتادان قرار می‌گیرد و كفاف همه معتادان نیازمند آن را نمی‌دهد و اظهار نظر‌های اخیر فعالان در حوزه درمان اعتیاد نشان می‌دهد، توزیع آن هنوز در پیچ و خم‌های اداری گیر كرده است تا جایی كه‌ چندی پیش آذرخش مكری مجری طرح شربت تریاك به فارس گفت، هنوز برخی مراكز توزیع این شربت مجوز ندارند و این مشكل باید سامان یابد.

به گفته مكری توزیع شربت تریاك در مراكز مجاز مشكل آیین‌نامه‌ای دارد، ضمن آن كه این مراكز باید به خودیاری‌ها متصل شوند و از طرف دیگر این مراكز باید خود را با آئین نامه منطبق كنند، همه این گفته‌ها حكایت از آن دارد كه با گذشت بیش از 4 سال از تصمیم‌گیری ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرایی كردن طرح شربت تریاك، هنوز هم اجرای آن با مشكل مواجه است و مشخص نیست چه زمان به سرانجام برسد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha