شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 32013
سلامت نیوز : درست زمانی كه ممكن است فكر كنید همه چیز ایمن و سلامت است، با خوردن یك لیوان آب به پیشواز جمع كثیری از موجودات ترسناك می‌روید كه بدون دیده‌شدن در این محیط زندگی می‌كنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، این گزارش به نمایش تصاویری از موجودات آبزی از «روتیفر» گرفته تا «جنین كوسه بامبو» پرداخته كه در رقابتهای جهان كوچك «نیكون» به نمایش درآمده‌اند.

هر ساله رقابت «نیكون» به انتخاب تصاویر برتر میكروسكوپی پرداخته و امسال صدها شركت‌كننده از اقصی نقاط جهان در آن شركت كردند.

این تصاویر در عین زیبایی از هدفی علمی برخوردارند و آن جست‌وجوی جهان درون یك قطره آب است.

رقابت تصویری جهان كوچك «نیكون» به دنبال بهترین تصاویر از عجایب ریز در حوزهایی مانند زیست‌شناسی تا علم مواد است.

در تصویر زیر می‌توان باله سینه یك جنین كوسه بامبوی خال‌خال سفید را مشاهده كرد كه توسط اندرو گیلیس از دانشگاه كمبریج با استفاده از استریومیکروسکوپ با نور فیبر نوری ثبت شده است

در  تصویر زیر می‌توان یك كك آب تازه را دید كه با ریش پر مانند در این تصویر ریزنگار قابل مشاهده است. این تصویر را جان روهل از موسسه بیوشیمی و زیست‌شناسی در آلمان ثبت كرده كه از کنتراست افتراقی تداخلی برای تولید این تاثیر استفاده كرده است.

كك آبی دافنیا در تصویر زیر  به نظر می‌رسد كه اطراف گوی‌های جلبك سبز در حال شعبده‌بازی است. این تصویر ریزنگار تاریك توسط «رالف واگنر» آلمانی به این رقابت‌ها وارد شده ‌است.

در این تصویر كه «ازدواج پرسعادت» نامگذاری شده، دو مژك‌دار آبی Nassula ornata دیده می‌شوند كه در این ریزنگار «گرد داسلدورف» از آلمان، با هم تركیب شده‌اند. تركیب، بخشی از فرآیند تولید مثل این گونه تك‌یاخته تك سلولی است.

«ویم فان اگموند» از موزه میكروپولیتان هلند، تصویر زیر را به نام « شپش ماهی» به عنوان ریزنگار تاریك از یك شپش ماهی Argulus، به رقابت نیكون ارائه كرده است. شپش Argulus تهدید بزرگی به دلیل آسیب مستقیم به بافت و عفونتهای ثانویه برای سلامت ماهی‌ها به شمار می‌رود.

روتیفر bdelloid كه با رنگهای زیبا می‌درخشد،  با شیوه نور رنگارنگ پولاریزه میكروسكوپی توسط «مایكل شریباك» و «ایرینا آرخیپوا» از آزمایشگاه زیستی دریایی وودزهول ثبت شده است. روتیفر bdelloidگونه‌های باستانی هستند كه بدون عمل جنسی تولید مثل می‌كنند. این موجود بسیار برای پاكسازی آب مفید است.

چشم كك بزرگ آبی Leptodora kindtii در این تصویركه «شیطان یك چشم» نام دارد، به نظر می‌رسد كه به لنز میكروسكوپ خیره شده كه توسط «ویم فان اگموند» ثبت شده است.

 

در تصویر جالبی كه توسط «چارلز كربس» گرفته شده، یك مار آبی به شكار یك كك آبی در تصویری تاریك پرداخته است. ككها و كرمهای كوچك غذای مورد علاقه مار آبی گوشتخوار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha