سلامت نیوز : یك متخصص زنان گفت : چاقی از عوامل خطرناك در ابتلا زنان به سرطان های سینه و دهانه رحم است .
 
دكتر  افسانه پاكزاد در گفت و گو با ایرنا افزود: استرس، بالا رفتن سن ازدواج از دیگر عوامل محیطی مستعد كننده ابتلا به سرطان سینه در زنان بشمار می رود..
وی با بیان اینكه بارداری و شیردهی نقش محافظت‌كننده در برابر ابتلا به سرطان سینه دارد،اظهار داشت : زنان باید بعد از سن ‎ 40سالگی بطور مرتب هر دو سال یكبار و در سن بالای ‎ 50سال هر سال یكبار تست تشخیصی ماموگرافی را انجام دهند.
این پزشك ، به زنانی كه سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه دارند توصیه كرد: از 30 سالگی به بعد برای اطمینان بیشتر ماموگرافی انجام دهند.
پاكزاد با بیان اینكه سرطان دهانه رحم از شایعترین بیماریهای زنان است ، گفت : چاقی مفرط ، خونریزی پس از مقاربت، خونریزی غیرطبیعی قاعدگی، لكه بینی بین قاعدگی‌ها، خونریزی پس از یائسگی از علایم شایع در این نوع سرطان است .
وی اظهار داشت : پایین بودن سن ازدواج ، داشتن شركای جنسی متعدد، بارداری در سنین پایین تر از 20 سالگی ، استعمال دخانیات و استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای مدت بیش از پنج سال مهمترین عوامل موثر در ایجاد سرطان دهانه رحم است.
پاكزاد تصریح كرد: شایعترین سن ابتلا به سرطان دهانه رحم از 45 سالگی به بعد است و در اشخاصی كه عفونت رحم و سابقه فامیلی سرطان دهانه رحم در آنها دیده می‌شود، بیش از دیگران در معرض ابتلا هستند.
وی خاطرنشان كرد: زنان از 45 سالگی به بعد در سال حتما معاینه لگن و تست سرطان دهانه رحم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha