سلامت نیوز : رعایت رژیم غذایی مناسب و اصلاح سبک زندگی بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشكلات و عوارض رایج بین روزه داران است .
مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  یبوست، سوء هاضمه، افت فشارخون، سردرد، افت قند خون، گرفتگی عضلات، سوزش سردل و سنگ كلیه را از جمله عوارض روزه داری به ویژه در فصل گرما برشمرد که می توان با رعایت رژیم غذایی مناسب از بروز آن پیشگیری کرد .
دكتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه یبوست به دلیل مصرف زیاد غذاهای تصفیه شده مثل نان تهیه شده از آرد سفید ( نان لواش و نان فانتزی )، كاهش مصرف میوه و سبزی و كاهش مصرف آب ایجاد می شود، اظهار داشت : افزایش مصرف میوه و سبزی، میوه های خشك مانند آلوی خیس شده و افزایش مصرف آب و خاكشیر از راهكارهای پیشگیری و درمان یبوست هستند.
مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینكه سوء هاضمه یكی دیگر از مشكلات روزه داران است، افزود: نفخ و احساس پری بدلیل مصرف غذاهای چرب و سرخ كردنی ،غذاهای ادویه دار و غذاهایی مانند مرغ، حبوبات، كلم و نوشابه های گاز دار ایجاد می شود.
دکتر اباصلتی  گفت: برای از بین رفتن سوء هاضمه باید غذاهای آب پز، بخار پز و نوشیدنی های سالم مانند آب، شربت های سنتی مانند عرق نعناء ، بهار نارنج و بید مشك استفاده شود.
وی با اشاره به افت فشار خون در بین روزه داران، افزود: علائمی مانند تعریق زیاد، كاهش انرژی ، سرگیجه، رنگ پریدگی و حالت غش ممكن است بعد از ظهرها به علت افت فشارخون در بین روزه داران ایجاد شود كه به علت مصرف كم مایعات و نمك كافی است.
به گفته وی درمان افت فشار خون شامل خنک نگه داشتن فرد، افزایش مایعات مصرفی و نمك كافی در هنگام سحر و افطار و در فاصله بین افطار تا سحر است.
مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینكه سردرد در بین روزه داران شایع است، افزود: سردرد به علت عادت به مصرف كافئین در طول روز و یا خستگی، عدم استراحت و خواب كافی و یا افت فشار خون ایجاد می شود كه درمان آن كاهش مصرف مواد كافئین دار مثل چای، خواب و استراحت كافی است.
دکتر اباصلتی ضعف، سرگیجه، عدم تمركز، لرزش، تعریق، كاهش فعالیت و قدرت جسمانی، سردرد و تپش قلب را از علایم افت قند خون برشمرد و گفت : قند خون  بدلیل مصرف زیاد قندهای ساده در سحر و آزاد شدن سریع و زیاد انسولین و كاهش قند خون ایجاد می شود.
به گفته وی برای درمان این عارضه باید از غذاها و نوشیدنی های حاوی قند های ساده و شیرینی در وعده سحر خودداری شود.
مسوول تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اینكه گرفتگی عضلات به علت مصرف ناكافی غذاهای حاوی كلسیم، منیزیم و پتاسیم رخ می دهد، افزود: درمان این عارضه مصرف غذاهایی حاوی مواد مذكور مانند میوه ها، لبنیات، گوشت و خرما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha