شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 32037
سلامت نیوز : یک متخصص کلیه با بیان اینکه فشار خون یک بیماری سیستمیک است که همه ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند، گفت: این بیماری می‌تواند موجب خونریزی داخل مغز، از بین رفتن بینایی چشم و در برخی مواقع اختلال در خون رسانی به اندام ها و سیاه شدن یک اندام شود.

دکتر فرخ لقا احمدی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه فشار خون یک روش اندازه گیری است که با وضعیت عروق مرتبط است، اظهار داشت: تغییرات عروق موجب تغییر در مقاومت و ظرفیت پذیرش آنها می‌شود و فشار را از وضعیت طبیعی خارج می‌کند.

وی ادامه داد: خروج فشار از وضعیت طبیعی به وسیله اندازه‌گیری مشخص می‌شود و این به این معنی است که فشار خون خود می‌تواند به عنوان عامل نشان دهنده تغییرات در سیستم عروقی بدن باشد.

دکتر احمدی گفت: تغییر در مکانیسم عروق باعث می‌شود که فشار خون از ریتم طبیعی خارج شود بنابراین اگر فشار خون فردی از نظر عددی از حدی بیشتر باشد بیمار در معرض عوارض ناشی از فشار خون قرار می گیرد.

وی افزود: اگر فشار خون بیمار از 120یا 12 و دیاسترولش از 80 یا 8 کمتر باشد فشار در حد مناسبی است ولی در صورتی که از این عدد بالاتر رود بیمار وارد فازهایی می شود که به عنوان قبل هایترتنش و فشار خون تلقی می‌شود.

این متخصص کلیه با بیان اینکه 90 درصد علت ایجاد بیماری فشار خون ناشناخته است، اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری های ژنتیک است و بسیاری از اوقات ممکن است بر اساس فعالیت‌های فیزیکی، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت یا چاقی و عادات بدغذایی فرد این بیماری ایجاد شود.

وی در ادامه بیان کرد: برخی از بیماری‌ها نیز وجود دارند که برخی اوقات خود را به صورت ایجاد فشار خون نشان می‌دهند به طور مثال شایع‌ترین علل ثانویه در فشار خون بیماری کلیه است.


دکتر احمدی با بیان اینکه هر عفونتی که موجب اسکار و تخریب بشود، فشار بر روی کلیه و تنگی عروق کلیه از بیماری هایی هستند که در ایجاد فشار خون تاثیر دارند، افزود: بیماری های غدد، کوشینگ، کم کاری و پر کاری تیروئید، سایکوز، اختلالات خواب از دیگر مواردی هستند که موجب ایجاد این بیماری می شوند.

مصرف آنتی هیستامین، کورتن و مسکن ها علل ثانویه فشار خون هستند

این متخصص کلیه با اشاره به اینکه بسیاری اوقات به دلیل مصرف برخی داروها افراد دچار فشار می شوند، گفت: آنتی هیستامین معمولی، کورتن، و حتی مسکن ها و برخی مواد مخدر مانند کوکائین به عنوان علتهای ثانویه در فشار خون شناخته می شوند.

دکتر احمدی اظهار داشت: معمولا در زمان مراجعه بیماران به دلیل فشار خون مجموعه ای از مشکلات قلبی و کلیوی بررسی و عامل ایجاد بیماری شناسایی می شود و با شناسایی عامل بیماری و درمان آن فشار خون نیز درمان می شود.

مصرف زیاد قهوه تهدیدی برای ابتلا به فشار خون

برای در امان ماندن از فشار خون سبزی بخورید

این متخصص کلیه مصرف زیاد قهوه، سیگار و الکل را در ابتلا به فشار خون تاثیرگذار دانست و با بیان اینکه عادات غذایی بد به خصوص مصرف زیاد نمک ریسک بروز فشار خون را تا حد زیادی افزایش می دهد، گفت: افرادی که مواد پتاسیمی که مهمترین منابع آن سبزی است کمتر مصرف می‌کنند نیز در معرض ابتلا به بیماری فشار خون قرار دارند.

دکتر احمدی ادامه داد: در صورتی که عامل فشار خون عواملی به غیر از وجود بیماری دیگر باشد با از بین بردن و کاهش عوامل خطر و ایجاد تغییر در عادات غلط فرد بیماری درمان می شود.

این متخصص کلیه در پایان خاطرنشان کرد: برای درمان فشار خون افراد به ترک عادات غلط و جایگزین کردن عادات خوب، کنترل چربی و قند، استفاده از رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن توصیه می شوند و با توجه به شرایط داروهای فشار خون نیز تجویز می‌شود و برخی اوقات دو یا سه نوع دارو هم زمان به بیمار داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha