وی با اشاره به اینكه 57 درصد بودجه سلامت در حالی از جیب مردم تامین می‌شود كه پرداخت این هزینه در زندگی 55 درصد جامعه تاثیر زیادی ندارد،‌ افزود: هزینه‌ كردن بودجه سلامت از جیب مردم در بقیه گروه‌های جامعه تاثیر‌گذار است به گونه‌ای كه هشت درصد از جامعه گرفتار حلقه معیوب فقر و بیماری می‌شوند كه باید مورد توجه سیاست‌گذاران و مجریان قرار گیرد.

سلامت نیوز :وی با اشاره به اینكه 57 درصد بودجه سلامت در حالی از جیب مردم تامین می‌شود كه پرداخت این هزینه در زندگی 55 درصد جامعه تاثیر زیادی ندارد،‌ افزود: هزینه‌ كردن بودجه سلامت از جیب مردم در بقیه گروه‌های جامعه تاثیر‌گذار است به گونه‌ای كه هشت درصد از جامعه گرفتار حلقه معیوب فقر و بیماری می‌شوند كه باید مورد توجه سیاست‌گذاران و مجریان قرار گیرد.

نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور گفت:‌ هشت درصد از جامعه برای یك بار بستری شدن در بیمارستان باید همه دار و ندار خود را از دست بدهند و در سرازیری فقر و بیماری سقوط كنند كه به طور قطع هرگز از آن نمی‌توانند خارج شوند.

مسعود جوانبخت امروز در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به نقش حاكمیت در بهبود شاخص‌های موثر بر سلامت اظهار داشت: هزینه یك‌بار بستری شدن در كشور، برای 25 درصد از جمعیت تاثیر اقتصادی ندارد و یا بسیار ناچیز است.

وی بیان كرد: ‌این در حالیست كه 30 درصد از جمعیت ایران ناچار می‌شوند علاوه بر مصرف تمام درآمد، همه پس‌انداز خود را هم برای یك‌بار بستری شدن از دست بدهند.

نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور تصریح كرد: 21 درصد جامعه ناچار هستند برای به دست آوردن سلامتی خود، علاوه بر از دست دادن تمام درآمد و پس‌انداز برای بستری شدن قرض هم بكنند كه بازگشت آن در همه مؤلفه‌های زندگی خانواده تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینكه 57 درصد بودجه سلامت در حالی از جیب مردم تامین می‌شود كه پرداخت این هزینه در زندگی 55 درصد جامعه تاثیر زیادی ندارد،‌ افزود: هزینه‌ كردن بودجه سلامت از جیب مردم در بقیه گروه‌های جامعه تاثیر‌گذار است به گونه‌ای كه هشت درصد از جامعه گرفتار حلقه معیوب فقر و بیماری می‌شوند كه باید مورد توجه سیاست‌گذاران و مجریان قرار گیرد.

جوانبخت ادامه داد: آمار ذكر شده در بررسی كه تحت عنوان بهره‌مندی از امكانات بهداشتی درمانی در كشور صورت گرفت، معلوم شد.

وی از دیگر شاخص‌های مهم سلامت را میزان مرگ و میر اطفال زیر یك ‌سال، كودكان زیر پنج سال،‌ مرگ مادران و میزان فوتی بر اثر بیماری‌های عروق كرونر دانست و اضافه كرد: میزان امید به زندگی در بدو تولد، بروز دیابت، سل، حوادث ترافیكی (داخل شهر ،‌خارج شهر) و حوادث غیر ترافیكی، بروز تمام سرطان‌ها، شیوع استئوپروز در زنان 45 تا 65 سال، بروز اختلالات خفیف روانی، بروز بیماری شدید روانی، اقدام به خودكشی كامل و ناكامل، دسترسی به خدمات عمومی و تخصصی سلامت، بهره‌مندی از مراقبت‌های اولیه سلامتی، بهره‌مندی از خدمات درمان اعتیاد، دسترسی به شبكه عمومی آب آشامیدنی از دیگر معیارهای سنجش سلامت است.

این مقام مسئول اظهار داشت:‌ بر خلاف تعهد دولت‌ها به بهبود شاخص‌های سلامت و تلاش در جهت اقداماتی كه برون‌داد آنها ارتقای شاخص‌های فوق است و با وجود اهمیت چشم‌گیر رشد این شاخص‌ها، امروزه نشان داده شد كه ارتقای این شاخص‌ها در سطح میانگین كشوری كافی نبوده و توجه به سه ویژگی در این فرآیند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی به وضعیت كنونی شاخص‌های عدالت سلامت در كشور اشاره كرد و گفت:‌ تلاش دست‌‌اندركاران نظام سلامت و نگرش نظام جمهوری اسلامی به تأمین عدالت در بخش بهداشت و درمان منجر به ارتقای بسیاری از شاخص‌های بخش سلامت جامعه مانند افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش امید به زندگی، ارتقای شاخص‌های سلامت، كنترل رشد جمعیت، كنترل بیماری‌های عفونی، تربیت نیروی انسانی و توسعه منابع فیزیكی و تجهیزات مورد نیاز در سه دهه گذشته شد به نحوی كه امروزه این شاخص‌ها به عنوان یكی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی مطرح است.

* 57 درصد درآمد ناخالص ملی هزینه شده برای سلامت مردم است
جوانبخت افزود: آنچه در عدالت محوری سلامت مهم است، اینكه چه كسی با چه منبع درآمدی هزینه سلامت خود را تامین و پرداخت می‌كند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 5.7 درصد از درآمد ناخالص ملی صرف سلامت می‌شود كه از این میان حدود 43 درصد توسط بودجه عمومی (دولت و حاكمیت) و 57 درصد توسط مردم تامین می‌شود.

نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور با اشاره به اینكه این شاخص و مؤلفه با عدالت سازگاری ندارد به ویژه اگر بدانیم كه این پرداخت از جیب مردم روی چه تعداد و گروهی از جامعه تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: كاهش نابرابری در پرداخت مالی بیماران نه فقط به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه (موضوع ماده 90 قانون برنامه) نایل نشد بلكه محاسبات غیررسمی اخیر نشان‌دهنده افزایش این نابرابری هم بود.

وی اظهار داشت: فقر و بیكاری در گروه‌های فقیر به افزایش اعتیاد و تداوم چرخه انزوای اجتماعی این گروه‌ها منجر شده است و با وجود رشد چشم‌گیر و درخور توجه شاخص‌های سلامت در سطح میانگین ملی (نظیر كاهش مرگ و میر مادران، كاهش مرگ نوزادان، كاهش مرگ اطفال زیر پنج سال) نابرابری در بین گروه‌های اجتماعی و مناطق جغرافیایی به شدت وجود دارد.

*حاشیه‌نشینان شهری محروم از خدمات سلامت
جوانبخت افزود:‌ حاشیه‌نشینان شهری نه از تسهیلات شبكه بهداشت روستایی و نه از پوشش بیمه سلامت شهری برخوردار نیستند.

وی كه به نبود پایداری منابع مالی اشاره كرد،‌ افزود: این بی‌اعتمادی بودجه‌ای گستره وسیعی از اقدامات مدیریتی و توسعه‌ای در شبكه بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشكی را در تمام طول سال به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور گفت:‌ بر خلاف گسترش بیمه‌های خدمات درمانی، مردم از خدمات بیمه احساس رضایت نمی‌كنند و اثرات بهبود خدمات سلامت را در زندگی شخصی خود نمی‌بینند.

وی اضافه كرد: بی‌اعتمادی نسبت به خدمات درمانی احتمالی مورد نیاز، همه گروه‌های اجتماعی، حتی گروه‌های مرفه را نیز شامل شده به گونه‌ای كه هزینه ارائه خدمات پزشكی بسیار افزایش یافته است كه این امر سبب شده مراكز ارائه كننده خدمات درمانی، همه‌روزه با افراد متعددی مواجه شوند كه با وجود ضرورت دریافت خدمات، به دلیل ناتوانی در پرداخت، از خدمات مورد نیاز خود محروم می‌مانند. جوانبخت بیان كرد: ناهماهنگی‌های مدیریتی نه تنها به جلب همكاری بین بخشی منجر نشده است، بلكه حتی دو وزارتخانه كلیدی بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و رفاه و تأمین اجتماعی از ابتدایی‌ترین همكاری‌ها در برنامه بیمه روستاییان عاجز مانده‌اند.

*بی‌اعتمادی بخش سلامت ناشی از شاخص‌های ناهمگن بخش‌های توسعه
وی تصریح كرد:‌ به گفته بعضی از كارشناسان به عدالت اجتماعی در بخش سلامت بیش از سایر بخش‌های توسعه توجه شده و آنچه موجبات بی‌اعتمادی را در این بخش فراهم می‌كند، همان شاخص‌های ناهمگن سایر بخش‌های توسعه است.

نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور اظهار داشت: بر خلاف موفقیت‌های چشمگیری كه در عرصه سلامت شاهد بودیم اما تا دستیابی به اهداف اصل 29 قانون اساسی كه برخورداری یك ‌یك افراد كشور را از خدمات بهداشت و درمان از حقوق مسلم همه افراد جامعه می‌داند، راهی طولانی در پیش است.

وی افزود:‌ تغییر الگوی بیماری‌ها و تغییر چهره مرگ‌ و میر كشور در دو دهه اخیر، تغییر هرم سنی جمعیت كشور، افزایش انتظارات جامعه به دلیل دسترسی به اطلاعات، محدودیت منابع، افزایش شتابنده هزینه‌های بخش بهداشت و درمان، گسترش شهرنشینی و آلودگی‌های محیط زیست با توجه به پدیده صنعتی‌ شدن، ضرورت بازنگری گسترده به نظام سلامت كشور را اجتناب‌ناپذیر كرده است.

جوانبخت ادامه داد: به ‌نحوی كه بی‌توجهی به انجام اصلاحات در راستای حوزه سلامت می‌تواند عواقب غیرقابل جبرانی را بر سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی افراد جامعه كه محور توسعه است،‌ تحمیل كند.

وی اضافه كرد: در كشور 40 دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی، درمانی تاسیس شده است كه با جلب نیروی انسانی متخصص و امكانات بهداشتی، درمانی مورد توقع یك دانشگاه خدمات پیشرفته‌ای را به مردم استان‌ها ارائه كرده و موجبات توزیع متناسب و عادلانه را حداقل در قالب مراكز دانشگاهی فراهم می‌كند.

نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور ادامه داد: این دانشگاه‌ها با توجه به ادغام آموزش و پژوهش علوم پزشكی و خدمات بهداشتی، درمانی پاسخگوی نیازهای مردم زیر پوشش خود، حتی در مناطق محروم نیز هستند و چنانچه مدیریت اجرایی توان درك این فلسفه و قدرت اجرایی آن را داشته باشد به عادلانه‌ترین روش توزیع و به‌كارگیری علوم در حوزه سلامت فراهم شده است.

وی گفت:‌ در مناطق محروم زیر پوشش این دانشگاه‌ها نیز نظام شبكه‌های بهداشتی، درمانی خدمات مورد نیاز را در سطح مختلف ارائه می‌دهند و این ساختار مناسب یكی از افتخارات عدالت محور جمهوری اسلامی در محافل سلامتی جهان است.

جوانبخت بیان كرد: 90درصد مردم می‌توانند از مراقبت‌های بهداشتی، درمانی در سطوح مختلف بهره گیرند، این وضعیت در قیاس با كشورهای پیشرفته نیز از سطح عادلانه مناسبی برخوردار است اما نكته مهم و قابل اشاره اینكه این دسترسی و دستیابی با چه هزینه‌ای‌ تامین می‌شود و از جیب چه كسی پرداخت می‌شود.

* راهبردهای جدید اقتصادی سلامتی را در معرض خطر قرار داد

وی از تأثیرپذیری بخش سلامت از حذف یارانه حامل‌های انرژی خبر داد و گفت: سیاست‌ها و راهبردهای جدید اقتصادی، در صحنه تصمیم گیری‌های كلان، بیش از همیشه سلامت جامعه را در معرض خطر قرار داده است.

نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور گفت: لایحه تحول اقتصادی دولت و حذف یارانه حامل‌های انرژی بیشترین تأثیرات خود را در بخش سلامت بر جا می‌گذارد.

وی افزود: تأثیراتی مستقیم نظیر افزایش هزینه‌های بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها، اورژانس و تیم‌ها و گروه‌های ارائه كننده خدمات به روستائیان و تأثیراتی غیرمستقیم ناشی از اثر بر سطح عمومی قیمت‌ها و افزایش تورم را در پی دارد.

جوانبخت ادامه داد: از آنجا كه استرس ناشی از تورم و افزایش قیمت‌ها از عوامل مهم آسیب رساندن به سلامت روان در جامعه تلقی شده نیز در شرایط تورمی، رشد جرم، جنایت، رشوه، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت و حاشیه‌نشینی و افزایش آسیب پذیری خانوارهای دارای درآمد ثابت، امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود:‌ انتظار می‌رود آثار سوء لایحه تحول اقتصادی بر وضعیت سلامت كشور به خصوص صدماتی كه بر مفهوم عدالت در سلامت وارد می‌سازد، به موقع مورد شناسایی فرار گرفته و برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha