سلامت نیوز: پژوهشگران علوم پزشکی می گویند در مهمترین کشف خود در ۱۰ سال گذشته، دریافتند زنانی که یک نسخه معیوب از ژنی موسوم به RAD51D را دارند تقریبا در احتمالی معادل یک در ۱۱ در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز ،  موسسه تحقیقات سرطان در انگلیس اعلام کرد آزمایش ها برای تشخیص افرادی که در بیشترین خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند در چند سال آینده به بازار می آید.

این آزمایش ها می تواند به زنان برای مبارزه با سرطان تخمدان کمک کند. همچنین نتایج این تحقیقات می تواند جست و جو برای داروهای جدید را تسریع کند.

بررسی های آزمایشگاهی در حال حاضر حاکی از آن است که سلول های دارای ژن معیوب RAD51D به سرکوب کننده های PARP حساس هستند.

سرکوب کننده های PARP گروه جدیدی از داروها هستند که برای هدف قرار دادن سرطانها ناشی از ژنهای معیوب در دو نوع سرطان سینه و تخمدان موسوم به BRCA1 و BRCA2 طراحی شده اند.

برخی از داروسازهای بزرگ دنیا از جمله Abbott، Merck، Pfizer ، Sanofi-Aventis و AstraZeneca سرکوب کننده های PARP را تولید می کنند. عملکرد این سرکوب کننده در واقع متوقف سازی سازوکار ترمیم DNA در سلول های سرطانی است که موجب تاخیر در چرخه سلول و در نتیجه مرگ سلول می شود.

داده های منتشر شده در ماه مه نشان داد داروی olaparib شرکت AstraZeneca می تواند پیشرفت سرطان تخمدان را در مراحل میانی درمان بالینی کند تر کند.

اکنون محققان موسسه تحقیقات سرطان انگلیس، DNA را در زنان ۹۱۱ خانواده مبتلا به سرطان تخمدان و سینه با DNA بیش از ۱۰ هزار فرد سالم (گروه کنترل) مورد مقایسه قرار دادند.

آنها ۱۰ نقص را در ژن RAD51D زنان مبتلا به سرطان شناسایی کردند که این نقص در گروه کنترل فقط یک مورد بود.

به گفته پروفسورنازنین رحمان  از موسسه تحقیقات سرطان انگایس و موسسه رویال مرسدن در لندن و مجری این تحقیقات، زنانی که ژن معیوب RAD51D را دارند یک در ۱۱ احتمال ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

سرطان تخمدان می تواند مدت بسیار طولانی مخفی بماند و ازاین رو اغلب وقتی تشخیص داده می شود که بیماری پیشرفت کرده است.

به گفته این محقق ، زنانی که این ژن معیوب را دارند ، می توانند در مورد این که پس از فرزند دار شدن تخمدان خود را بردارند یا خیر، تصمیم گیری کنند. این تصمیم گیری به ویژه برای زنانی که در خانواده خود سابقه مرگ بر اثر ابتلا به سرطان تخمدان را داشته اند ، حیاتی تر است.

نتایج این مطالعات در نشریه نیچر ژنتیک منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha