سلامت نیوز: پژوهشگران و منخخان علوم پزشکی می گویند داروهای افسردگی و ضد ویروسی بیشترین عوارض جانبی را دارند  در نتیجه نباید ترکیبی از چند داروی ضدافسردگی را برای بیماران مبتلا به افسردگی حاد تجویز کنید .
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز ،  کارشناسان دارو در آمریکا طی یک مطالعه آماری فهرستی از عوارض جانبی داروهای تجویزی را تهیه و منتشر کردند . براساس این فهرست، هر داروی تجویزی که امروزه در داروخانه ها عرضه می شود به طور متوسط ۷۰ واکنش دارویی و عارضه جانبی می تواند داشته باشد.

دکتر جون دیوک از متخصصان انستیتو «رجن استریف» و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا به همراه دستیارانش روی بیش از ۵۶۰۰ برچسب دارویی و بیش از نیم میلیون عوارض جانبی مربوط به داروهای برچسب دار مطالعه و بررسی انجام دادند.

این مطالعه که در مجله آرشیو طب داخلی به چاپ رسیده معلوم شد که هر برچسب دارویی به طور متوسط ۷۰ عارضه جانبی می تواند داشته باشد.

علاوه بر این، بیشتر داروهایی که مصرف زیادتری دارند عوارض جانبی آنها حتی تا ۱۰۰ مورد نیز می رسد.

بنابراین گزارش، بیشتر عوارض جانبی مربوط به داروهای افسردگی، داروهای ضد ویروسی و داروهای جدید پارکنیسون و سندرم خستگی پا هستند.

 
 همچنین متخصصان روانپزشکی می گویند داروهای ضدافسردگی را همزمان تجویز نکنید .  آنان نسبت به عوارض جانبی ترکیب داروهای ضد افسردگی با هم هشدار دادند.

این متخصصان تاکید کردند: روانپزشکان و روانشناسان نباید ترکیبی از چند داروی ضدافسردگی را برای بیماران مبتلا به افسردگی حاد تجویز کنند.

دکتر مادهوکار اچ. تری ودی، پروفسور روانپزشکی در دانشگاه تگزاس و استاد اصلی در این مطالعات متذکر شد: تجویز حتی دو داروی ضد افسردگی با هم که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هم باشند، عوارض جانبی این داروها را تشدید می کند.

 دکتر تری ودی و دستیارانش در مطالعاتشان روی ۶۶۵ بیمار مبتلا به افسردگی حاد در گروه های سنی ۱۸ تا ۷۵ بررسی کردند.

این بیماران به ۳ گروه تقسیم شدند و برای آنها داروهای ضدافسردگی که در حال حاضر مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند، تجویز شد.

برای گروه اول داروی ضدافسردگی «سیتالوپرام» به همراه یک دارونما برای گروه دوم باز هم ستالوپرام همراه «بیوپروپیون» و برای گروه سوم دو داروی ضدافسردگی متفاوت به نام های «وفلافاکسین» و «میرتازاپین» تجویز شد.

پس از هفت ماه بررسی معلوم شد عوارض جانبی مصرف دارو در گروه سوم که دو داروی ضدافسردگی را همزمان مصرف می کردند، خیلی بیشتر افزایش پیدا کرد.

همچنین روانپزشکان در یک بررسی مفصل تر دریافتند که داروهای ضد افسردگی نمی توانند تمام علائم این اختلال روانی را به طور کامل برطرف کنند.

متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس پس از تجزیه و تحلیل روی اطلاعات حاصل از بزرگترین مطالعه انجام شده روی درمان افسردگی به این نتیجه رسیده اند حتی بیمارانی که واکنش کاملا مثبتی به درمان با داروهای ضد افسردگی نشان داده اند باز هم علائم آنها به طور کامل برطرف نمی شود و مشکلاتی مثل بی خوابی، غمگینی و کاهش تمرکز را تجربه می کنند.

«شارن مک کلینتوک» استادیار روانشناسی و سرپرست اصلی این تحلیل آماری خاطرنشان کرد: با وجودی که داروهای ضد افسردگی مصرف گسترده ای دارند اما باز هم در درمان این علائم ناتوان هستند.

در این بررسی ها طیف وسیعی از علائم افسردگی مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته است.

این مطالعه گسترده طی یک دوره شش ساله و روی بیش از ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به افسردگی حاد صورت گرفته است.

با این وجود پزشکان خاطرنشان کردند در افرادی که تحت درمان قرار داشتند گرایش به خودکشی خیلی نادر و محدود بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha