یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 32072
سلامت نیوز : خرما میوه‌ای شیرین، خوش طعم و انرژی دهنده است که در مناطق مختلف به خصوص مناطق گرم که درخت خرما در آنجا پرورش می‌یابد غذای اهالی را تشکیل می‌دهد و در کنار سفره های افطار و سحر روزه داران این ماه به عنوان غذایی انرژی دهنده به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا درخت خرما از گذشته‌های دور مورد شناسایی مردم دوران‌های قبل بوده است به طوریکه مشخصات آن در دیواره قبور مصریان قدیم شرح داده شده است.

خرما میوه‌ای لذیذ و انرژی دهنده است که اثرات درمانی مفیدی دارد و در رفع ناراحتی‌های سینه موثر است.

خرما اثر آرام کننده سرفه دارد و محققان برای آن اثر معالج در رفع اخلاط خونی نیز قائلند، ضمن اینکه اثر زیاد کننده خون دارد و گل‌های تلخ آن نیز اثر مسهل و خلط آور دارند.

این میوه پر انرژی دارای معادل 26-22 درصد ساکارز، 50 درصد گلوکز است، ضمن اینکه ویتامین‌های مختلفی نظیر A ،B و به مقدار جزئی ویتامین‌های C و E و املاح معدنی نیز دارد.


درخت خرما، تنه بدون انشعاب است و تمام طول ساقه آن نیز عاری از برگ است؛ در قسمت انتهایی ساقه آن برگ‌های بزرگ با برگچه‌های دانه‌ای، جلوه خاصی به این درخت می‌دهند.

برگ درخت خرما در آغاز پهنکی کامل دارد ولی به تدریج در اثر پیدایش چین‌های متعدد، بریدگی‌های فراوان حاصل می‌کند و مرکب از قطعات شانه‌ای متعدد می‌شود.

خرما میوه‌ای است که تمام قسمت‌های آن خوراکی است و درختی زیبا دارد که در نواحی گرمسیر و نیمه حاره پرورش می یابد.

امروزه پرورش درخت خرما به دلیل مغذی بودن میوه آن در غالب نواحی مساعد كشت معمول است؛ شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه یکی از اصلی ترین مناطق رشد این درخت محسوب می شود.

خرما با نام علمی Phoenix dactylifera L به تیره palmaceae تعلق دارد؛ این تیره از نظر دارا بودن درختان مفید در ردیف پراهمیت ترین تیره‌ها جای دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha