سلامت نیوز :شایع ترین مرگ و میر كودكان زیر 5 سال ناشی ازحوادث و سوانح است و حوادث ترافیكی در صدر این مرگ میر قرار دارد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان ضمن بیان این مطلب، نقش آموزش همگانی سلامت را نقشی موثر نام برد و به آمارهای مرگ و میر قبل از اجرای نظام شبكه در كشور اشاره كرد و گفت : سال های قبل از انقلاب شاخص های مرگ و میر مادر و كودك اسفناك بود و می توان فقط به چند مورد اشاره كرد كه در سال 1353به ازای هر یكصد هزار تولد زنده در كشور 237 مادر فوت می كرد ولی در سال 1389 به ازای هر یكصد تولد زنده 22 مادر فوت کرد كه این آمار در استان هرمزگان به لحاظ وضعیت اجتماعی اقتصادی و سواد مادر، 33 مرگ در یكصد هزار تولد زنده است.

دكتر عبدالحسین مدنی به شاخص مرگ و میر كودكان زیر 5 سال اشاره کرد و یاد آور شد: در سال 1353 از هر هزار تولد زنده 135 مورد مرگ بوده است كه در سال 1389 به ازای هر تولد زنده 22 مورد مرگ و میر به ثبت رسیده است و در استان هرمزگان به ازای هر هزار تولد زنده 24 مورد مرگ و میر اتفاق افتاده است.

وی همچنین شاخص مرگ و میر كودك زیر یكسال را درسال 1353 به ازای هر هزار تولد زنده 93 مورد اعلام كرد و ادامه داد: در سال 1389 این شاخص 16 مورد در هر هزار تولد زنده ثبت شده است كه این شاخص در استان هرمزگان 17 مورد مرگ در هزار تولد زنده می باشد.

دکتر مدنی همكاری های بین بخشی در جهت ارتقاء سلامت مادران و كودكان را گام موثری در نظام سلامت دانست و خاطر نشان كرد: افزایش زایمان 98 درصدی در استان از دستاورد حوزه سلامت است كه با تشكیل كمیته تخصصی سلامت مادر و كودك در دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان می توان شاخص های سلامت مادر وكودك را ارتقاء داد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha