سلامت نیوز : نیکوتین سیگار باعث تحریک ترشح هورمون های هیجانی مانند آدرنالین و نورآدرنالین شده که ضربان قلب را سریعتر کرده و باعث افزایش موقت فشار خون و نیاز قلب به اکسیژن می شود.
دکتر داوود کاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سالانه تعداد زیادی از افراد جامعه به دلیل بیماری های ناشی از استعمال سیگار جان خود را از دست داده و یا دچار ناتوانی جسمی می شوند.

وی با اشاره به اینکه تنباکو از چهار ماده شیمیایی تشکیل یافته که از همه مهمتر نیکوتین و مونوکسید کربن هستند افزود: نیکوتین باعث تحریک ترشح هورمون های هیجانی مانند آدرنالین و نورآدرنالین می شود که ضربان قلب را سریع کرده و باعث افزایش موقت فشار خون و نیاز قلب به اکسیژن می شود. شرائین کرونر قلب در صورت نیاز قلب به اکسیژن بیشتر گشاد می شوند اما در صورت وجود تصلب شرائین این مسئله به وقوع نمی پیوندد.

کاظمی با بیان اینکه تنباکو باعث تنگی عروق خونی کوچک موجود در پوست شده و جریان خون را کاهش می دهد افزود: استعمال سیگار یک عامل عمده در ایجاد بیماری عروق کرونر محسوب می شود.

وی در ادامه بیان کرد: افراد سیگاری فیبر نیوژن (عاملی است که در مسیر انعقاد خون دخالت دارد) بیشتری در خونشان دارند که این مسئله شانس ایجاد لخته عروق را افرایش می دهد.

این متخصص خاطرنشان کرد: با سوختن تنباکو منوکسیدکربن تولید می شود که یک گاز سمی بدون بو بوده و با هموگلوبین خون به جای اکسیژن ترکیب شده و باعث کاهش نسبی اکسیژن می شود.

کاظمی صالح گفت: در افراد سیگاری 5 تا 10 درصد ظرفیت حمل اکسیژن توسط خون از این طریق از دست می رود که این مسئله کار قلب را سخت تر کرده و می تواند موجب بروز درد سینه در بیماران عروق کرونر شود.

این متخصص عنوان کرد: هرچه بیشتر سیگار کشیده شود منواکسید کربن در خون ایجاد می شود و نیز سیگار منبع مهمتری برای مونوکسیدکربن نسبت به دود ماشین و آلودگی هوا است.

*افراد سیگاری سطج کلسترول خون بالاتری نسبت به غیر سیگاری ها دارند

کاظمی صالح در ادامه بیان کرد: افراد سیگاری سطح کلسترول خون بالاتری نسبت به افراد غیر سیگاری داشته و DHL آنها پائین تر است و با قطع استعمال سیگار سطح HDL افزایش پیدا می کند.

وی تأکید کرد: نیکوتین غدد فوق کلیه را تحریک کرده و باعث رها شدن اسیدهای چرب آزاد در خون می شود که این امر ممکن است موجب حملات قلبی یا اختلال در نظم ضربات قلب شود.

این متخصص خاطرنشان کرد: استعمال سیگار نه تنها موجب بروز مشکلات و بیماری های قلبی شده بلکه در ایجاد امراض و مشکلات دیگر بدن نیز تأثیر گذاشته و سلامتی بدن را به خطر می اندازد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha