سلامت نیوز :عدم حمایت های لازم به وسیله مراقبین یک بیمار دیابتی، اضطراب، افسردگی و استرس فرد را افزایش داده و در نهایت با ضعیف شدن خود مدیریتی فرد، تاثیرات زیادی درمیزان قند خون افراد مشاهده خواهد شد.
نگین کرامتی  کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ضمن تاکید بر بها دادن به مسائل روانی واجتماعی بیماران دیابتی از سوی خانواده و اجتماع اظهار کرد: احساس خشم، افسردگی و مشکلات اجتماعی ناشی از بروز این بیماری از مهمترین دغدغه بیماران دیابتی است.
وی عنوان داشت: از آنجا که بروز دیابت در افراد می تواند از لحاظ روانی نیز بر این افراد تاثیراتی بگذارد لذا توصیه می شود این افراد به خود مدیریتی در زمینه های  ورزش، تغذیه، اندازه گیری مقدار قندخون، انسولین تراپی و مصرف داروها و مسئله آموزش بپردازند.
وی افزود: از آنجا که بررسی های زیادی نشان داده است بیماری دیابت بیماری قابل کنترلی است لذا خانوده ها و نزدیکان این بیماران می تواند با آموزش در زمینه های فوق،زندگی بدون دغدغه و شادی را برای این بیماران به ارمغان آورند.
این روانشناس بالینی همچنین خاطرنشان ساخت: از آنجا که تحقیقات زیادی نشان داده است استرس و افسردگی، فندخون افراد دیابتی را افزایش می دهد بنابراین توصیه می شود این افراد بیش از هرچیزی به کنترل استرس و اضطراب زندگیشان برآیند.
این روانشناس با تاکید بر اجتناب از مراقبت بیش از حد والدین کودکان دیابتی  تصریح کرد: والدین و به خصوص مادر یک کودک دیابتی باید ضمن افزایش اعتماد به نفس و استقلال کودک خود، از حمایت های بیش از حد کودکش در امور درمان و تغذیه خودداری کنند.
وی توصیه کرد: والدین هنگام برخورد با نوجوان دیابتی خود از باید ها و نبایدهای بیش از حد خودداری کنند و بیشتر نوجوان خود را تشویق به مشورت با مشاور و پزشک نمایند چون والدین نمی توانند تمام نیازهای نوجوان خود را مرتفع نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha