سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 32130
سلامت نیوز : كم كاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد كه غده تیروئید قادر به تولید كافی هورمون تیروئید برای تأمین نیاز‌های بدن نباشد و بدون هورمون تیروئید كافی، بسیاری از فعالیت‌های بدن آهسته می‌شوند.
دكتر حسین دلشاد،‌ قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به این كه كم كاری تیروئید یك بیماری نسبتأ شایع بوده كه میلیونها نفر از مردم دنیا را درگیر كرده است،‌ اظهار داشت:‌ كم كاری تیروئید علائم متعددی دارد كه از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بخاطر اینكه بسیاری از علائم كم كاری تیروئید اغلب تحت شرایط دیگری نیز بروز می کنند بسیاری از بیماران مبتلا  از وجود بیماری خود مطلع نیستند.
وی در خصوص شایع‌ترین علائم كم كاری تیروئید گفت: خستگی و ضعف، افزایش وزن،  صورت پف آلود، عدم تحمل به سرما و كاهش تعریق، دردهای مفصلی و عضلانی، یبوست، پوست و موهای خشک و شکننده، افسردگی و خونریزی ماهیانه شدید یا نا منظم در خانم ها شایعترین علائم كم كاری تیروئید است.
به گفته این متخصص غدد و متابولیسم، بر حسب علت ایجاد كننده كم كاری تیروئید، غده تیروئید بیمار نیز ممكن است بزرگ و به صورت گواتر منتشر یا گره‌ای در ناحیه جلوی گردن مشاهده و لمس شود.
دكتر دلشاد در پاسخ به این پرسش كه چه افرادی مستعد ابتلا به كم كاری تیروئید هستند، گفت: این بیماری در افراد بالاتر از 60 سال شایع‌تر است و برخی از عوامل مانند سابقه گواتر یا عمل جراحی تیروئید، سابقه فامیلی، خانم‌های باردار یا خانم‌هایی كه در 6 ماه گذشته زایمان داشته‌اند، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری تیروئید دارند.
وی ادامه داد: افرادی كه در گذشته پرتو درمانی نواحی سر و گردن دریافت كرده‌اند، افرادی كه سابقه دریافت ید رادیواكتیو برای درمان بیماریهای تیروئید را دارندو افرادی كه در مناطق كوهستانی دچار كمبود ید شدید زندگی می كنندنیز برای ابتلا به كم كاری تیروئیدمستعد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha