سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 32143

دختر‌ها ممکن است چند سال قبل از قاعدگی منظم، دچار قاعدگی‌های نامنظم شوند که این اختلالات در دوره‌ قاعدگی ممکن است زمینه نگرانی‌هایی را ایجاد کند.

سلامت نیوز : بلوغ به دوره‌ای می‌گویند که تغییرات بزرگ روحی و جسمی در فرد ایجاد می‌شود. در بریتانیا، دختران در سن ۱۰ سالگی وارد دوره بلوغ می‌شوند و متوسط سن اولین قاعدگی از ۹ الی ۱۲ سالگی و پس از آن است. دختر‌ها ممکن است چند سال قبل از قاعدگی منظم، دچار قاعدگی‌های نامنظم شوند که این اختلالات در دوره‌ قاعدگی ممکن است زمینه نگرانی‌هایی را ایجاد کند.

با دخترتان درباره اولین دوره عادت ماهانه‌اش صحبت کنید
دختر هفت ساله‌ای در مورد بلوغ از مادرش سوال می‌کند. مادر در پاسخ می‌گوید: «وقتی بزرگ شدی می‌فهمی.» اما این اصلا جواب قابل قبولی برای کودک نیست. آیا شما آمادگی صحبت‌کردن با دختران در مورد اولین دوره قاعدگی‌اش را دارید؟

اگرچه اولین قاعدگی در حدود ۱۲ سالگی روی می‌دهد اما برخی از دختران این دوره را زود‌تر تجربه می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر دختران در سن ۹ تا ۱۰سالگی تغییراتی را در سینه‌های خود مشاهده می‌کنند. پس از آن اولین آثار قاعدگی ظاهر می‌شود. این زمان ممکن است دو سال طول بکشد.

دکتر کارن زاگر (Karen zager) از نیویورک می‌گوید: «اولین دوره قاعدگی، نقطه عطفی در رشد جسمی و روانی دختران است.» او معتقد است اطلاعات در مورد این دروه باید از سن مناسب و به روش‌های صحیح به نوجوان داده شود.

هفت نکته درباره نحوه صحبت‌کردن با یک دختر نوجوان درباره اولین دوره قاعدگی:
۱- از کودکی درباره قاعدگی با کودکتان صحبت کنید و آن را طبیعی جلوه دهید. در این صورت کودک آن را می‌پذیرد. می‌توانید به او بگویید که روزی بدن او رشد خواهد کرد و شبیه بدن مادرش خواهد شد و تغییراتی در بدن او ایجاد می‌شود.

۲- هرچه دخترتان بزرگ می‌شود به‌صورت جزئی‌تر به این موضوع بپردازید و در مورد چگونگی اولین قاعدگی و اینکه او قادر خواهد بود باردار شود برایش توضیح دهید.

۳- سوال‌ها را ساده پاسخ دهید. با توجه به سن کودک نیاز به توضیحات گسترده نیست؛ به عنوان مثال اگر دختر شما بسته نوار‌ بهداشتی شما را دید به او بگویید که مامان‌ها ماهی یک‌بار از این استفاده می‌کنند بدون اینکه ساعت‌ها درمورد تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی توضیح دهید.

۴- برای پاسخ‌دادن به سوال‌های کودکتان، زمان بگذارید؛ برای مثال اگر او از قاعدگی دختران پرسید یا از دختری در مورد اولین قاعدگی شنیده بود و از شما هم سوال‌هایی هم پرسید، از او سوال کنید که دقیقا چه چیزی‌هایی شنیده است. شما باید بدانید که او چه شنیده است و اطلاعات نادرست او را تصحیح کنید.

۵- از تجربه‌های خودتان برای شروع صحبت با او استفاده کنید. بگویید وقتی من در سن تو بودم واقعا در مورد اولین دوره قاعدگی نگران بودم و فکر می‌کردم صدمه خواهم دید. تو هم نگران این مسئله هستی؟

۶- ممکن است کودک پنج ساله شما سؤالی بپرسد که انتظارش را ندارید. به او نگویید "نمی‌دانم" بگویید "سوال خوبی پرسیدی. به آن فکر می‌کنم" و بعدا پاسخ کودک را بدهید تا فکر نکند که فراموش کرده‌اید.

۷- برای آگاه‌کردن فرزندتان فقط به دادن یک فیلم یا یک کتاب در مورد قاعدگی به آن‌ها اکتفا نکنید. کتاب و فیلم می‌‌تواند به روشن‌شدن بحث کمک کند اما به‌تنهایی کافی نیست و بحث و صحبت‌کردن در این مورد ضروری است.

دختر‌ها چه نکاتی را در مورد اولین قاعدگی می‌خواهند بدانند؟
- آیا اولین قاعدگی من در مدرسه خواهد بود؟ این ترس بسیاری از دختران است. با او در مورد کاری که در این شرایط باید انجام دهد، صحبت کنید؛ برای مثال، پیش معلم برود و از او کمک بخواهد.

- چگونه می‌توانم از نوار‌بهداشتی استفاده کنم؟ او را با این وسیله آشنا کنید و توضیح دهید که استفاده از آن تهدیدی برای او نیست و مشکلی برای او ایجاد نمی‌کند.

- آیا در طول این دوره، من عادی و نرمال هستم؟ به او اطمینان دهید که مسئله نگران‌کننده‌ای نیست و او می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود بپردازد.

این اطلاعات به کودک و نوجوان شما کمک می‌کند تا اضطراب کمتری داشته باشد.
منبع: گروه غدد لیدز انگلستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha