سلامت نیوز : در طی سه ماه اول بارداری، جنین كاملأ وابسته به هورمونهای تیروئید مادر است كه از جفت عبور كرده و به جنین می‌رسند به همین منظور مادران باردار باید استفاده از مواد یددار را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

دكتر حسین دلشاد،‌ قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: پس از پایان سه ماه اول حاملگی غده تیروئید جنین فعالیت خود را شروع نموده و هورمون تیروئید تولید می‌كند و در خانم‌های بارداری كه دچار كم كاری تیروئید بوده و یا مقادیر كافی ید دریافت نمی‌كنند، جنین آنها با خطر اختلال رشد مغز و دستگاه عصبی روبرو هستند.

وی افزود: حاملگی طبیعی منجر به یكسری تغییرات فیزیولوژیك و هورمونی می شود كه بر عملكرد تیروئید تأثیر می گذارند و به خاطر بروز این تغییرات تفسیر نتایج آزمایش تیروئید یک خانم حامله باید با دقت صورت پذیرد و در یك حاملگی طبیعی به خصوص در سه ماه اول بارداری مقدار TSH ممكن است پایین‌تر و مقادیر T4وT3 بالاتر از محدوده طبیعی باشند كه این تغییرات برای یك خانم باردار طبیعی تلقی می شود.

دكتر دلشاد در خصوص پركاری تیروئید یا گواتر سمی در دوران حاملگی گفت: به طور كلی شایع‌ترین علت پركاری تیروئید مادر در زمان بارداری یك نوع بیماری خود ایمنی بنام بیماری گریوز است و تقریبا یك نفر از هر 1500 خانم حامله را مبتلا می كند و تشخیص این بیماری در زمان بارداری ممكن است مشكل باشد.

این متخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: برای تشخیص پركاری تیروئید در خانم‌های باردار، گرفتن شرح حال دقیق، توجه به علائمی كه از طرف بیمار مطرح می شود، معاینه بالینی بیمار به خصوص وضعیت غده تیروئید و جستجو برای نشانه‌های پركاری تیروئیــد در بیمار و همچنین اندازه‌گیری هورمونهای تیروئید خون ضروری هستند.

وی تأكید كرد: در دوران بارداری انجام اسكن تیروئید جایز نیست زیرا ماده رادیو اكتیوی كه به منظور انجام اسكن تیروئیــــد به مادر تجویز می‌شود از جفت عبور كرده و توسط غده تیروئید جنین جذب می شود و باعث اختلال عمـلکرد آن می شود. در مورد تفسیر آزمایش تیروئِید بیمار نیز  با توجه به تغییراتی كه در حاملگی طبیعی در مقــــدار هورمونهای تیروئید خون مادر بروز می‌كند باید دقت لازم توسط پزشك معالج بعمل آید.

دكتر دلشاد درباره درمان این بیماری در مادران باردار گفت: پركاری خفیف تیروئید تا زمانی كه مادر و جنین در وضعیت خوبی باشند ممكن است نیاز به درمان نداشته باشد، اما اگر پركاری تیروئید به اندازه‌ای شدید بوده كه برای مادر و جنین خطر آفرین باشد، درمان پركاری تیروئید با داروهای ضد تیروئید ضرورت پیدا می كند.

وی افزود: در صورتی كه نتوان با مقادیر مجاز داروهای ضد تیروئید، پركاری تیروئید مادر حامله را كنترل كرد انجام عمل جراحی به منظور برداشتن غده تیروئید توصیه می شود كه معمولأ بهتر است این عمل در طی سه ماه دوم بارداری صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha