سلامت نیوز : قانون حمایت از کودکان و نوجوان در طول 5 سال گذشته، مهجور مانده و دولت برای رعایت حقوق کودکان کار و خیابان، کارچندانی نکرده است.
خبرآنلاین نوشت : یک فعال حقوق بشر می گوید در 20 ساله اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی، 5 سانتیمتر از قد کودکان کم شده و بجاست برای این موضوع، عزای عمومی اعلام شود.

وحیدکاظم زاده، دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی که در نخستین جلسه کارگروه حمایت از حقوق کودکان شمال غرب کشور سخن می گفت با بیان اینکه تغذیه ناصحیح و غیراستاندارد کودکان در کشور ، حقوق کودکان را نقض می کند، توضیح داد: " طی دو دهه اخیر به دلیل پایین بودن مصرف سرانه فرآورده‌های لبنی در کشور 5 سانتی متر از قد کودکان کشور کاسته شده است فاجعه بار است."

به گفته این فعال حقوق کودکان، اگر به خاطر کاهش 5 سانتی متری قد کودکان کشور، عزای ملی برگزار شود روا خواهد بود.

گفته می شود در سال‌های 1997-1960 ژاپنیها با استفاده از برنامه های دولتی گسترده در بهبود تغذیه کودکان، توانستند دو سانتیمتر به متوسط قد کودکان خود اضافه کنند و در پایان این برنامه، جشن ملی در آن کشور برگزار شد.

بی اعتنایی به حقوق کودکان در 5 سال اخیر

این فعال حقوق بشر، همچنین با انتقاد از دولتهای نهم و دهم که در پنج سال گذشته، قوه اجرایی را در کشور در اختیار داشته اند، می افزاید: "آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در کشور مهجور مانده و در طول 5 سال گذشته اقدام درخوری جهت تحقق آن صورت نپذیرفته است."

این در حالی است که در هفته های گذشته، عده ای از جوانان با هماهنگی یکدیگر، برنامه هایی را برای ایجاد حساسیت عمومی برای احقاق حقوق کودکان، ترتیب داده اند. در جدیدترین این برنامه ها، جوانان تهران در یکی از مناطق شلوغ پایتخت، شروع به شستن شیشه خودروهای عبوری کردند و درآمد حاصل از کار خود را به کودکان کار و کودکان خیابانی اهدا کردند.

اکنون، فعالان حقوق کودکان می گویند اگر به وضعیت این کودکان رسیدگی نشود، سوء استفاده جنسی و نهایتا افتادی در وادی اعتیاد در انتظار درصد بالایی از آنهاست. آنها همچنین می گویند تعداد کودکان خیابانی در سالهای اخیر بیشتر شده و فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، بیکاری، رشد فزاینده اعتیاد به موادمخدر، افزایش طلاق و مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ علت آن است.

دولت شعار ندهد

در جلسه کارگروه حمایت از کودکان شمال غرب کشور، انتقادات دیگری نیز از دولت شد. فعالان حقوق کودک در این نشست تاکید کردند بازی کردن و لذت بردن از دوران کودکی، آموزش و تحصیل در سنین پایه، امنیت روانی توام با محبت والدین یا سرپرست قانونی و از همه مهمتر، نداشتن دغدغه تامین معیشت در دوران خردسالی، از جمله اساسی ترین حقوق هر کودکی است که باید توسط دولت ها رعایت شود.

آنها می گویند دولت نباید با تبلیغات و شعارهای توخالی، مانع از کمک کردن مردم به کودکان کار و خیابان شود. یکی از این فعالان تاکید دارد: "با تبلیغات و شعارهایی دال بر این که نباید از کودکان دستفروش حمایت کرد تا پدیده کودکان خیابانی حل شود، نمی توان مشکلات این کودکان را مرتفع کرد و نباید از مردم توقع داشت وقتی که دولت ازاین کودکان حمایت وافی به عمل نمی‌آورد، آنان نیز حمایت های انسانی و بشر دوستانه خود را از این کودکان بر باد رفته قطع کنند و تنها در صورتی می توان از عموم مردم انتظار داشت که به کودکان خیابانی یاری نرسانند که مردم قانع شوند نهادهای رسمی از کودکان خیابانی حمایت های قانونی، عملی و دلسوزانه به عمل می آورد."

با این همه، رشد فزاینده عوامل آسیب زا به خانواده ها، منجر به افزایش کودکان کار و خیابان شده و امروزه نه تنها در کلانشهرهای کشور، بلکه در مناطق دور افتاده نیز شاهد حضور کودکان در خیابانها هستیم. کودکانی که از سوی نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی نیز به درستی، پشتیبانی نمی شوند. تا جایی که مقامات قضایی نیز از عدم حمایت سازمانهای دولتی از کودکان خیابانی، انتقاداتی را مطرح کرده اند.

به طور مثال، چندی پیش سرپرست دادسرای زاهدان از اداره کل بهزیستی در سیستان و بلوچستان انتقاد کرده بود چرا کودکانی را که به حکم قضایی به این سازمان تحویل می دهند، فردا در خیابانها مشاهده می کنند. برخی از منتقدان سازمان بهزیستی از جمله خباز، نماینده کاشمر معتقد است سازمان بهزیستی توان مالی برای پذیرایی از اقشار مختلفی که مطابق قانون، نگهداری از آنها بر عهده این سازمان است، ندارد. ولی سازمان بهزیستی می گوید این توانایی را دارد. با این همه هنوز مشخص نیست چرا کودکان کار و کودکان خیابانی، هر روز افزایش پیدا می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha