سلامت نیوز : یك دندانپزشك در یزد، استفاده از دهان شویه مناسب را بعد از جرم‌گیری و با تجویز دندانپزشك توصیه كرد.

دكتر عبدالرحیم داوری در گفت‌وگو با ایسنا ، وقتی بیمار برای جرم‌گیری مراجعه و جرم‌ها برداشته می‌شود، فضای خالی حاصل از لثه تحلیل رفته نمایان شده و توجه بیمار را جلب می‌كند و چنین احساسی به او دست می‌دهد كه جرم‌گیری باعث از بین رفتن لثه شده است. در صورتی كه تمام این اتفاقات قبلاً صورت گرفته بوده ولی از دید بیمار پنهان بوده است.

وی با اشاره به دو مسئله كه چنین افكاری را تشدید می‌كند، افزود: اول اینكه هنگام جرم‌گیری در هر صورت خونریزی اتفاق می‌افتد كه این امری طبیعی است چرا كه بافت لثه مجاور جرم، ملتهب و حساس است، ولی بیمار این امر را دلیل صدمه دیدن لثه‌هایش می‌داند و تصور می‌كند خونریزی گواهی بر كنده شدن لثه‌ها از روی دندانش است.

این دندانپزشك اضافه كرد: دومین مسئله این است كه وقتی جرم به ضخامت زیاد روی دندان قرار می گیرد مانع رسیدن سرما و گرما به دندان می‌شود و در نتیجه زمانی كه به طور طبیعی دندانها در معرض سرما و گرمای متعادلی در محیط دهان قرار می‌گیرند با وجود این جرم‌ها و عدم رسیدن سرما و گرما به دندان، به مرور زمان دیگر دندان این تحریكات را دریافت نمی‌كند و موقعی كه با جرم گیری این جرمها از روی دندان برداشته می‌شود، ناگهان دندان در معرض سرما و گرما قرار گرفته و بیمار تفسیر غلط خود را تكمیل می‌كند كه “چون دندانم تراشیده شده، به آب سرد و گرم هم حساس شده است.“

وی گفت: در حالی كه منشاء اصلی این مسائل در واقع عدم رعایت بهداشت دهان و عدم مراقبت و جرم‌گیری به موقع است.

این دندانپزشك انجام دادن جرم گیری در هر سال یك بار را توصیه كرد و گفت: مسواك زدن صحیح و استفاده از نخ دندان، تشكیل جرم را به حداقل می رساند.

وی بیان كرد: اگر موقع مسواك زدن مشاهده شد كه در ناحیه‌ای از لثه‌ها خونریزی وجود دارد، آن ناحیه دچار مشكل شده است و باید به دندانپزشك مراجعه كرد. همچنین لازم است ناحیه‌ای كه دچار خونریزی شده را با دقت بیشتری مسواك بزنید چرا كه با صحیح مسواك زدن آن ناحیه خونریزی به میزان زیادی كاهش پیدا می‌كند.

وی گفت: بعد از جرم گیری دندانها حساسیت به سرما و گرما به مرور زمان رفع می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: هیچ آنتی بیوتیكی قبل و بعد از جرم گیری نیاز نیست مگر در موارد خاص كه حتماً دندانپزشك تجویز می‌كند.

دكتر داوری، استفاده از دهان شویه مناسب را بعد از جرم‌گیری و با تجویز دندانپزشك توصیه كرد و افزود: این كار در بهبود زخم‌های به جا مانده از جرم موثر است. همچنین استفاده مداوم از دهانشویه‌ها زیاد توصیه نمی‌شود و یك هفته بعد از جرم‌گیری می‌توان استفاده از دهان شویه را قطع كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha