چندین سال مطالعه و آزمایش نشان داده بود كه استرس مزمن و دائمی می‌تواند موجب بروز آسیب‌های كروموزومی شود و اكنون پزشكان علت این تاثیرگذاری را شناسایی كرده‌اند.

سلامت نیوز : چندین سال مطالعه و آزمایش نشان داده بود كه استرس مزمن و دائمی می‌تواند موجب بروز آسیب‌های كروموزومی شود و اكنون پزشكان علت این تاثیرگذاری را شناسایی كرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رابرت جی . لفكووتیز از متخصصان انستیتو پزشكی هووارد هوگز در مركز پزشكی دانشگاه دوك در این مطالعه گفت: ما به موش‌ها یك تركیب شبه آدرنالین تزریق كردیم كه از طریق یك گیرنده كار می‌كند. پس متوجه شدیم كه این نوع استرس مزمن موجب به كارافتادن مسیرهای بیولوژیك خاصی می‌شود كه در نهایت این مسیرها به تجمع آسیب‌های دی‌ان‌آ منتهی می‌شوند.

به گزارش شبكه خبری ان‌ بی ‌سی، لفكووتیز تصریح كرد: این یافته پاسخی منطقی برای این سوال در اختیار ما قرار می‌دهد كه چرا استرس مزمن ممكن است منجر به بروز انواع مختلفی از مشكلات و اختلالات جسمی و روانی در انسان شود.

این بررسی‌ها نشان داد كه استرس مزمن منجر به كاهش بلندمدت سطح پروتئین P53 در بدن می‌شود. P53 یك پروتئین سركوبگر تومور است و بعنوان یك گارد محافظ ژنومی در نظر گرفته می‌شود كه از بروز نارسایی‌ها و نواقص ژنتیكی جلوگیری می‌كند. در نتیجه در شرایط استرس مزمن كاهش این پروتئین موجب بی‌نظمی‌های كروموزومی می‌شود و حاصل آن بروز بیمارهای ژنتیكی است.

شرح این آزمایشات در مجله تخصصی نیچر منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha