سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 32160

تهران یك روز هم هوای پاك نداشته و در نیمه دوم سال به خاطر پایداری و وارونگی هوا، آلودگی هوا و انباشت آلودگی بیشتر خواهد شد.

سلامت نیوز : تهران یك روز هم هوای پاك نداشته و در نیمه دوم سال به خاطر پایداری و وارونگی هوا، آلودگی هوا و انباشت آلودگی بیشتر خواهد شد.


 رشیدی با اعلام این مطلب گفت: بنزین تركیبات سرطان‌زا دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود، سرطان‌زاست و خودروهایی كه در كشور تولید می‌شوند عموماً تكنولوژی پایینی دارند و حتی الزام معاینه فنی خودروها در كشورمان رعایت نمی‌شود.

خروجی اگزوز برخی خودروها از هوای تهران تمیزتر است  

دكتر یوسف رشیدی افزود: ایست قلبی، تنگی نفس و خیلی بیماری‌های دیگر، از جمله آثار و عوارض آلودگی هوا به شمار می‌آید.

وی با تأكید بر این كه خودروهای استاندارد خارجی به درجه‌ای از تكنولوژی رسیده‌اند كه خروجی اگزوز برخی از آن‌ها از هوای تهران تمیزتر است، اظهار كرد: این در حالی است كه خودروهای ما به زور استاندارد یورو 2 می‌گیرند.

رشیدی با اشاره به این كه با استانداردهای اعمال شده مونو اكسید كربن تا حد قابل ملاحظه‌ای كاهش پیدا كرده، تصریح كرد: این در حالی است که هنوز با هیدروكربن‌های سرطان‌زا و ذرات آزبست درگیر هستیم.

كوه‌های شمال تهران به خوبی دیده نمی‌شود

وی با بیان این كه در دنیا میدان دید یك عامل اصلی برای پاکی هوا شناخته می‌شود، اضافه كرد: الآن وقتی از پنجره به بیرون نگاه می‌كنیم، كوه‌های شمال تهران را نمی‌توانیم به خوبی ببینیم.

رشیدی با تأكید بر این كه امسال در ایام عید كه شهر خلوت بود نیز تهران یك روز هم هوای پاك نداشت، گفت: ما باید بتوانیم مقدار تولید آلودگی هوا را به توان تحمل اتمسفر رسانده و میزان آلودگی هوا را به یك چهارم وضعیت كنونی كاهش دهیم.

وی با اشاره به این كه اگر نتوانیم این كار را انجام دهیم با مشكلات جدی روبه‌رو شویم، اظهار كرد: با گسترش حمل و نقل عمومی باید به نقطه‌ای برسیم كه شهروندان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به وسیله نقلیه شخصی خود ترجیح دهند.

رشیدی با بیان این كه 10 سال پیش كه برای نخستین بار بحث آلودگی هوا راه افتاد گفتیم اگر كاری نكنیم وضعیت بدتر می‌شود، تصریح كرد: حالا هم می‌گویم اگر كار جدی نكنیم 10 سال بعد اوضاع خیلی بدتر می‌شود.

وی تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان مهم‌ترین راه حل آلودگی هوا را مورد تأكید قرار داد و اضافه كرد: بحث آلودگی هوا شاید مهم‌تر از بحث یارانه‌هاست، چون به صورت مستقیم با سلامتی شهروندان سر و كار دارد.

رشیدی با تأكید بر این كه خودروسازان باید به سمت تولید خودروهای با كیفیت و در عین حال كم مصرف بروند، گفت: تا وقتی خودروسازان به جای استفاده از تكنولوژی مدرن، موتور پیكان را روی پژو بگذارند وضعیت از این بهتر نمی‌شود.

وی استفاده از كاتالیست در خودرو و تعویض دوره‌ای كاتالیست ها را از جمله راهكارهای كاهش آلودگی هوا بر شمرد و افزود: علاوه بر این باید استفاده از آزبست به صورت كامل حذف شده و جایگاه‌های بنزین به سیستم جذب بخارهای بنزین مجهز شوند.

رشیدی با تأكید بر این كه ما در كشورمان از موتورسیكلت‌هایی استفاده می‌كنیم كه دیگر در هیچ نقطه‌ای از دنیا از آن‌‌ها استفاده نمی‌شود، اعلام كرد: 75 تا 85 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه و باقی‌مانده آن ناشی از كارخانه‌ها و منازل است.

مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در پایان با تشبیه وضعیت آلودگی هوای امروز تهران به 10 سال پیش پایتخت مكزیك، خاطرنشان كرد: از نظر ذرات معلق هم شبیه عراق هستیم و در مجموع از نظر كیفیت هوا وضعیت خوبی در دنیا نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha