سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 32167
سلامت نیوز : رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: آمار دقیقی از مبتلایان به آلودگی با آزبست در دست نیست و سرطان خون نیز با آزبست موجود در هوا ارتباط ندارد.
 دكتر كاظم ندافی در نشست خبری كه در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ در سال 78 مصوبه ای در هیئت دولت مطرح شد و بر اساس آن مقرر شد در طول مدت 8 سال برای جمع آوری آزبست در كشور اقدام شود كه متاسفانه این مصوبه اجرایی نشد.
وی مهمترین علت اجرایی نشدن این مصوبه را جایگزین نكردن كاربردهای آزبست عنوان كرد و گفت: در حال حاضر 25 هزار شغل مرتبط با آزبست در كشور وجود دارد كه تعطیل كردن آنها با بیكاری این تعداد از شاغلین همراه است كه ابتدا باید این مشكل رفع شود و البته در بعضی از استان ها و در بخش ساختمانی اقدامات خوبی صورت گرفته و بسیاری از آنها تعطیل یا جایگزین شده اند.
رییس سلامت محیط و كار ادامه داد: طبق آخرین بررسی های صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشكی تهران،‌ میزان آزبست در بعضی مناطق به خصوص میادین اصلی، جنوب و غرب تهران بالا است كه مهمترین عامل آزبست،‌لنت ترمز های وسایل نقلیه سنگین است.
وی افزود: در رابطه با جلوگیری از ورود این لنت ها هشدارهای لازم را به وزارت صنایع، تجارت و بازرگانی داده ایم كه امیدواریم در آینده ای نزدیك شاهد ورود این نوع محصولات به داخل كشور نباشیم.
دكتر ندافی در خصوص بنزن موجود در هوا گفت: بنزن یكی از تركیبات اصلی بنزین است و از جمله تركیباتی است كه در سرطان خون نقش دارد و میزان این آلاینده، در حوالی پمپ بنزین و مراكز پرترافیك شهری از حد استاندارد بالاتر است.
وی تصریح كرد: این آلاینده از موتور خودروهایی كه قطعه كنیستر (دستگاهی كه بخارات بنزین را به سیكل سوخت اتومبیل بر می گرداند) ندارند، از راه تخلیه بنزین از تانكرها به مخازن بنزین و سوخت گیری اتومبیل ها وارد هوا می شود.
دكتر ندافی به مردم توصیه كرد: از استنشاق بوی بنزین در پمپ بنزین ها خودداری كرده و از بردن اطفال و سایر اعضای خانواده به پمپ بنزین  ها جلوگیری كنند.
 
وی در ادامه درخصوص وضعیت آلودگی هوای تهران  با اشاره به این كه در سال گذشته و در 4 فصل سال، تعداد روزهایی كه هوا پاك باشد، صفر بوده است، ابراز داشت: ارتقای استانداردهای كیفیت هوا باعث شده است تعداد روزهای ناسالم افزایش پیدا كند.
دكتر ندافی درخصوص آمار مرگ و میرهای مربوط به آلودگی‌های هوا اظهار داشت: طبق برآوردی كه شده در سال گذشته میزان مرگ و میر 3 هزار و 600 نفر بوده است كه البته در این آمار، مداخلات بالینی صورت نگرفته است كه معلوم شود این افراد قطعاً به دلیل آلودگی هوا فوت كرده‌اند.
وی آلودگی صوتی را یكی دیگر از آلودگی‌های مهم در كلان شهر تهران عنوان كرد و گفت: بحث آلودگی صوتی یك امر جدی است كه باید در منشاء كنترل شود.
رئیس مركز سلامت محیط و كار بیان كرد: موتورسیكلت‌ها عامل اصلی آلودگی صوتی هستند در كنار آنها نمی‌توان سر و صدای هواپیماها و سایر خودروها را نیز نادیده گرفت كه در این خصوص قراردادن محافظ‌ها در حاشیه اتوبان‌ها و محدود كردن تردد وسایل نقلیه فرسوده و موتورسیكلت‌ها از اقداماتی بوده كه برای كاهش این آلودگی صورت گرفته است. 203
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha