سلامت نیوز : اغلب موارد آسم در سنین قبل از 25 سالگی ایجاد می شود و آمارها نیز نشان می دهند كه 80 تا 90 درصد اولین حمله آسمی در سنین كمتر از 5 سال بروز می كند.
محمدرضا نجارزاده متخصص بیماری های تنفسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: آسم افراد قابل برگشت راه های هوایی بزرگ و كوچك است كه این حالت ناشی از پاسخ دیواره های نفسی محرك های ایمونولوژیك است.

وی افزود: در واقع آسم بیماری التهابی دستگاه تنفسی است كه درآن لنفوسیتها، ائوزینوفیلها و نوتووفیلها وارد ریه شده و مجاری هوایی را تحریك می كند.

نجارزاده تصریح كرد: بیماری آسم ممكن است در هر سنی شروع شود، در عین حال اغلب موارد آسم در سنین قبل از 25 سالگی ایجاد می شود.

وی با بیان اینكه حملات آسمی نیز در تمام سنین امكان بروز دارد، تاكید كرد: آمارها نشان می دهند كه 80 تا 90 درصد اولین حمله آسمی در سنین كمتر از 5 سال بروز می كند كه البته ایجاد حمله آسمی در سنین پایین خطرات بیشتری به همراه دارد.

این متخصص بیماری های تنفسی یادآور شد: آسم شایعترین بیماری مزمن در بچه ها است و در صورتیكه جلوی پیشرفت آن گرفته نشود، حیات كودك به خطر می افتد.

وی گفت: آسم همچنین یكی از موارد مهم بستری كودكان در اورژانس و بیمارستان بوده و به عنوان اولین غیبت كودكان از مدرسه شناخته می شود.

نجارزاده تصریح كرد: باتوجه به خطرات و عوارض ناشی از آسم و بالا بودن احتمال بروز حملات آسمی در سنین كمتر از 4 یا 5 سالگی و همچنین ارتباط این بیماری با برخی از بیماری های حاد و مزمن، پیشگیری از آن تشخیص به موقع بیماری از روی علایم آن (همچون سرفه و خس خس سینه) و در نتیجه درمان زودرس آن بسیار ضروری است.

* عوامل انگلی نقش بسیار مهمی در بروز آسم در كودكان دارند

درادامه فرزاد ایمانی متخصص انگل شناسی پزشكی افزود: عوامل مختلفی در بروز آسم نقش دارند كه یكی از این عوامل انگل ها هستند.

وی با بیان اینكه عواملی انگلی نقش بسیار مهمی در بروز آسم در كودكان دارند، تصریح كرد: یكی از مهمترین عواملی كه سبب بروز آسم در كودكان می شود وجود بند پایی به نام مایت است كه این بند پا در نقاطی همچون پرزهای فرش و قالی بیشتر دیده می شود.

ایمانی اظهار داشت: با ورود این انگل به مجاری تنفسی بدن شروع به ساخت آنتی بادی می كند، به طوریكه افزایش مقدار این آنتی بادی در بدن سبب ورم توده های هوایی می شود و همین امر نیز موجب بروز علایمی همچون سرفه و خس خس سینه خواهد شد.

این متخصص انگل شناسی با اشاره به اینكه گرد و غبار منزل مخلوطی از عوامل آلرژی زا است و مایتها محتوای اصلی آن هستند، یادآور شد: مایتها به عنوان یكی از عوامل انگلی مهم در زیر میكروسكوپ مانند عنكبوتهای ریزی هستند كه براحتی زندگی و تولید مثل می كنند و البته به سادگی هم می توان آن ها را از بین برد.

وی با اشاره به نقش مهم انگل ها در بروز آسم در كودكان تصریح كرد: گردگیری و شستشوی منزل از جمله راه های مهم از بین بردن انگل ها است و والدین باید گردگیری و نظافت منزل را زمانی انجام دهند كه كودك در منزل حضور ندارد.

ایمانی خاطرنشان كرد: تهویه مناسب هوای منزل، شستشوی كف منزل به جای جاروكردن، عدم پهن كردن قالی و قالیچه در اتاق كودك (زیرا سبب تجمع گرد و غبار و مایتها و قارچ ها در آن می شود)، كشیدن پوشش پلاستیكی و غیر قابل نفوذ روی بالش و تشك، عدم استفاده از بالش پر و شستشوی پتو و ملحفه در آب 60 درجه سانتی گراد و خشك كردن آن زیر نور مستقیم آفتاب از راه های مهم مبارزه با انگل های موجود در منازل و در نتیجه جلوگیری از بروز آسم بخصوص در كودكان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha