مصرف روزانه شیر ، بیماری قلبی – عروقی را تا ۱۸ درصد و خطر سرطان روده را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد .

سلامت نیوز: نتایج دو تحقیق مختلف پژوهشگران که یکی در مجله Clinical Nutrition  و دیگری در مجله Epidemiology  منشر شده است نشان می دهد که مصرف روزانه شیر ،  بیماری قلبی – عروقی را تا ۱۸ درصد و خطر سرطان روده  را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز ،  محققان می گویند که نوشیدن سه لیوان شیر در روز خطر بیماری قلبی و عروقی را تا ۱۸ درصد کاهش می دهد.

محققان با بررسی ۱۷ مطالعه از اروپا، آمریکا و ژاپن متوجه شدند که هیچ ارتباطی میان مصرف لبنیات معمولی و یا کم چرب و هر گونه افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و یا کل مرگ و میرها وجود ندارد.

شیر و لبنیات مقوی ترین و سالم ترین غذاهای موجود و مملو از مواد مغذی طبیعی مانند کلسیم، پتاسیم و پروتیین هستند.

یک مطالعه که در مجله آمریکایی ‘ Clinical Nutrition ‘ منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف بیشتر کلسیم مواد لبنی با کاهش بیشتر وزن ناشی از رژیم غذایی ارتباط دارد.

در این مطالعه بیش از ۳۰۰ مرد و زن که دارای اضافه وزن بودند در عرض دو سال مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد که کاهش وزن افرادی که بیشترین مصرف کلسیم مواد لبنی را داشتند ۳۸ درصد بیشتر از افرادی بود که کمترین مصرف کلسیم مواد لبنی را داشتند.

به علاوه برای رد این افسانه که مصرف مواد لبنی موجب ابتلا به بیماری قلبی می شود و نیز برای نشان دادن فواید مصرف مواد لبنی، در زیر به نتایج برخی تحقیقات سال ۲۰۱۰ بر روی مواد لبنی اشاره شده است.

محققان امریکایی با بررسی ۲۱ مطالعه نتیجه گرفتند که مصرف چربی های اشباع شده مواد لبنی هیچ ارتباطی با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب و یا بیماری قلبی عروقی ندارد.

همچنین مطالعه ای که در مجله آمریکایی Epidemiology منتشر شده است با بررسی ۲۳ هزار و ۳۶۶ مرد سوئدی نشان داد که مصرف بیش از حد توصیه شده کلسیم در روز خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و ابتلا به سرطان را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.

تحقیقات جدید حاکی از آن است که افرادی که در کودکی شیر می نوشند، در بزرگسالی ۴۰ درصد کمتر به سرطان روده مبتلا می شوند.

دانشمندان نیوزیلندی دریافته اند که نوشیدن روزانه نیم لیتر شیر اثر محافظتی قدرتمندی در برابر سرطان دارد.به گفته آنها عامل اصلی اثرات ضد سرطانی شیر، در مصرف روزانه و طولانی مدت این مایع پرخاصیت قرار دارد.

پروفسور “برایان کاکس” مجری این تحقیقات گفت : نتایج مطالعات ما حاکی از آن است که مصرف روزانه شیر در کودکی می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. این امر می تواند به دلیل عملکرد کلسیم موجود در شیر باشد.

متخصصان معتقدند کلسیم سلول های سرطانی را می کشد و انباشته شدن این عنصر در بدن می تواند بیماری را از بین ببرد.این پژوهشگران دریافته اند، افرادی که در کودکی به مدت شش سال یا بیشتر هر روز شیر می نوشیدند در بزرگسالی ۴۰ درصد کمتر از سایرین به سرطان مبتلا شدند.

نتایج این تحقیقات در نشریه اپیدمی شناسی آمریکا منتشر شده است.

پروفسور «برایان کاکس» از دانشگاه «اوتاگو» در نیوزلند در رابطه با این تحقیق عنوان کرد: مصرف روزانه نیم لیتر یا یک فنجان متوسط شیر توسط کودکان در منزل یا مدرسه یک عامل دفاعی و حمایتی علیه ابتلا به بیماری هایی چون سرطان روده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   این محقق در ادامه  گفت: در پژوهشی که از ۵۶۲ فرد بزرگسال مبتلا به سرطان روده بین سنین ۳۰ تا ۶۹ سال صورت گرفت، مشخص شد که این افراد در سنین چهار تا شش و در دوران کودکی و نوجوانی یا اصلا شیر مصرف نکرده و یا کمتر از حد معمول از این محصول لبنی استفاده کرده اند.

بر اساس این تحقیق که در انگلستان هم به عمل آمد، این موضوع مشخص شد که در بسیاری از مدارس و مهد های کودک این کشور برنامه تغذیه مناسبی اجرا نمی شود.

به همین دلیل، در اوت سال گذشته میلادی «دیوید کامرون» نخست وزیر این کشور مبلغ ۵۰ میلیون پوند به صورت سالانه برای اجرای برنامه تغذیه ای مناسب در اختیار این مراکز قرار داد.

دکتر برایان کوکز، استادیار و کارشناس اصلی این مطالعه تاکید کرد: کلید خاصیت ضد سرطانی شیر در مصرف روزانه و درازمدت آن است.

این کارشناسان معتقدند که کلسیم، سلولهای سرطانی را نابود می‌سازد و ذخیره‌ای را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند که می‌تواند به مقابله با این بیماری کمک کند.

همچنین دکتر «جودیت برایانز» مدیر شورای تغذیه سالم انگلستان هم در این باره به بی بی سی، گفت : توزیع شیر در مدارس و مهدهای کودک یک امر مهم است؛ چرا که کودکان در این سن نیازمند دریافت مواد مغذی و معدنی هستند و تنها از طریق مصرف این ماده لبنی چنین ویتامین هایی را دریافت می کنند.

هم اکنون در اکثر مدارس این کشور مواد غذایی نامناسب و فست فودها در میان دانش آموزان توزیع می شود. ما وظیفه داریم تا این عادت بد را از ذهن این کودکان پاک کنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha