چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 32188

خودروهای استاندارد خارجی به درجه‌ای از تکنولوژی رسیده‌اند که خروجی اگزوز برخی از آنها از هوای تهران تمیزتر است، این جمله را یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در وصف شدت آلودگی هوای پایتخت گفته است. هوایی که بر اساس آخرین آمارهای اعلام‌شده در 12 سال گذشته در آلوده‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد.

سلامت نیوز : خودروهای استاندارد خارجی به درجه‌ای از تکنولوژی رسیده‌اند که خروجی اگزوز برخی از آنها از هوای تهران تمیزتر است، این جمله را یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در وصف شدت آلودگی هوای پایتخت گفته است. هوایی که بر اساس آخرین آمارهای اعلام‌شده در 12 سال گذشته در آلوده‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق آلودگی هوا آنقدر شدت پیدا کرده که از اولین روز سال 90 تاکنون یک روز پاک برای تهرانی‌ها نگذاشته است، 155 روزی که از اولین سال دهه 90 رفته است حتی یک روز نشانگرهای ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا روی وضعیت پاک نبودند، مقایسه این آمارها با 12 سال گذشته که شرکت کنترل کیفیت هوا شاخص آلودگی را اندازه‌گیری و اعلام کرده است حاکی از آن است که سال 90 ناسالم‌ترین سال از 78 تاکنون بوده است، این وضعیت بحرانی سال جدید در حالی است که میزان آلودگی‌ها و شدت آلاینده‌ها در تهران در شش ماهه اول سال بسیار کمتر از نیمه دوم آن است، به تجربه ثابت شده است در ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی به دلیل پدیده‌ای که از آن به وارونگی هوا یاد می‌شود تهران شدیدترین روزهای آلوده را به خود می‌بیند.

سال نکو و بهار آلوده

معمولا در لایه پایین جو درجه حرارت هوا با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد. بنابراین، طبیعی است که حرکت صعودی هوا به وجود می‌آید و آلودگی‌ها را با خود به طبقات بالای جو می‌برد و از محل تنفس دور می‌کند؛ اما در بعضی از شرایط جغرافیایی خاص مانند احاطه شدن شهری با کوه‌ها، لایه هوای گرم هوای سرد پایین را محبوس می‌کند و مانع از بالا رفتن و دور شدن آلودگی از سطح شهر می‌شود. در این حالت، جریان هوا برعکس می‌شود و باعث پایداری بیشتر هوا و تراکم گازهای آلاینده تا حد بسیار خطرناک می‌شود که به این حالت وارونگی جوی گفته می‌شود. تهران بیش از دوسوم روزهای سال با پدیده وارونگی جوی روبه‌روست. که این حالت بیشتر در پاییز و زمستان روی می‌دهد.

هنوز فصل‌هایی که اوج وارونگی هوا در آن رخ می‌دهد نرسیده است، ضرب‌المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست را در این مورد بهتر از هر وقت دیگری می‌توان مثال زد، بهار و تابستان تهران یک روز هوای پاک نداشت، پاییز و زمستان وضع به مراتب از این هم بدتر خواهد شد.

تا موتور پیکان را روی پژو بگذارند وضعیت از این بهتر نمی‌شود

رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز این مساله را تایید می‌کند: «با گذشت پنج ماه از سال90، تهران یک روز هم هوای پاک نداشته و در نیمه دوم سال به دلیل پایداری و وارونگی هوا، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها افزایش یابد. در دنیا میدان دید یک عامل اصلی برای پاکی هوا شناخته می‌شود، الان وقتی از پنجره به بیرون نگاه می‌کنیم، کوه‌های شمال تهران را نمی‌توانیم به خوبی ببینیم. امسال در ایام عید که شهر خلوت بود نیز تهران یک روز هم هوای پاک نداشت.»

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تشبیه وضعیت آلودگی هوای امروز تهران به 10 سال پیش پایتخت مکزیک، تصریح کرد: «از نظر ذرات معلق هم شبیه عراق هستیم و در مجموع از نظر کیفیت هوا وضعیت خوبی در دنیا نداریم. بنزین ترکیبات سرطان‌زا دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود، سرطان‌زاست و خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند عموما تکنولوژی پایینی دارند و حتی الزام معاینه فنی خودروها در کشورمان رعایت نمی‌شود. خودروسازان باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و در عین حال کم‌مصرف بروند، اما تا وقتی خودروسازان به جای استفاده از تکنولوژی مدرن، موتور پیکان را روی پژو بگذارند وضعیت از این بهتر نمی‌شود. 10سال پیش که برای نخستین بار بحث آلودگی هوا راه افتاد گفتیم اگر کاری نکنیم وضعیت بدتر می‌شود، حالا هم می‌گویم اگر کار جدی نکنیم 10سال بعد اوضاع خیلی بدتر می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha