سلامت نیوز : رییس بیمارستان امیراعلم با بیان اینکه مشکلات سازمانی علت اصلی بروز خطاهای پزشکی در کشور است، گفت: در حال حاضر به ازای هر 100 تا 150 بیمار بستری شده در بیمارستانها، یک بیمار به دلیل خطای پزشکی جان خود را از دست می دهد.

دکتر جلال رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا - منطقه علوم پزشکی تهران، کمبود نیروی انسانی، نبود منابع مالی و تدوین قوانین دست و پا گیر ساختاری و سازمانی را مهم ترین مشکلات جامعه پزشکی برشمرد و با اشاره به ناقص بودن تجهیزات و یافته‌های علمی و حس انسانی که زمینه بروز خطاهای پزشکی را بطور طبیعی فراهم می کند، وجود مشکلات سیستماتیک و سازمانی در بیمارستان‌ها را از عوامل مهم بروز خطاهای پزشکی دانست.

وی با اشاره به عدم تحقق وعده دولت در اختصاص 10 درصد سود حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را که بسیاری از مشکلات سازمانی را برطرف می کند، گفت: مسولان وزارت بهداشت تلاش کردند با تصویب برنامه هایی از جمله ایجاد پزشک خانواده، سطح بندی خدمات درمانی، استخدام اعضای هیات علمی در یکی از بخش های دولتی یا خصوصی و کاهش تعرفه های درمانی به منظور حفظ پزشکان مجرب در مراکز دولتی بسیاری از مشکلات سیستماتیک ساختاری بیمارستانها را که خطای پزشکان را به حداقل می رساند حل کنند، که متاسفانه با کمبود بودجه و تسهیلات مالی، این برنامه ها تا کنون اجرایی نشده است.

کمبود پرستار در بیمارستانهای دولتی معضلی حل ناشدنی

دکتر رضایی در ادامه حجم کار زیاد ناشی از کمبود پرستار در بیمارستان‌ها را از دیگر دلایل مهم بروز خطاهای پزشکی در بیمارستان‌ها عنوان و تصریح کرد: بر خلاف ادعای مسولان در استخدام 32 هزار پرستار در این مراکز، به ازای هر 30 هزار بیمار بستری شده یک پرستار مشغول به خدمت وجود دارد و این افراد استخدام شده فقط تغییر وضعیت استخدامی پیدا کرده اند نه اینکه نیروی جدیدی جذب شده باشد.

این جراح عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خطاهای پزشکی ناشی از عوامل فردی پزشک را بسیار ناچیز توصیف کرد و گفت: نباید با اطلاع رسانی های نسنجیده از خطاهای ریز و فردی پزشکان در جامعه، افکار عمومی را نگران و مردم را نسبت به پزشکان بی اعتماد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سیستم های سیاستگذار در جامعه از پزشکان هیچ حمایتی نمی کنند، خاطرنشان کرد: در کشور ما اگر پزشکی صد عمل سخت را با موفقیت انجام دهد هیچ تشویقی و اطلاع رسانی از آنان صورت نمی گیرد اما اگر خطای احتمالی انجام دهند از دو سمت بیماران و مسولین ضربه می خورد.

دکتر رضایی در ادامه به مقایسه برخورد با خطای پزشکان بین جوامع پیشرفته و ایران پرداخت و اظهار کرد: در جوامع پیشرفته اگر خطای پزشکی صورت بگیرد تمامی علل و عوامل به صورت ریشه ای آسیب شناسی می شود تا به هدف اصلی خود که اصلاح سیستم است دست یابند اما در ایران به جای ریشه یابی علل و عوامل و تلاش در برطرف کردن آن ، پزشک یا پرستار بصورت فردی مجازات می شود.

وی در ادامه ریسک پذیری را از مهم ترین خصوصیات کار پزشکان در درمان بیماران دانست و تصریح کرد: اگر با برخورد های تند، ریسک پذیری پزشکان را از بین ببریم نسل های آینده از انجام عمل های سنگین درمانی سر باز زده و به سمت انجام جراحی های زیبایی حرکت می کنند و این بزرگترین آسیب را به بیمار می رساند.

بخش حاکمیت بالینی دقت پزشکان را در عمل بالا می برد

دکتر رضایی در ادامه راه اندازی بخش حاکمت بالینی در بیمارستان ها و تشکیل کمیته های مرگ و میر و عارضه در دانشگاه را از اقدامات جدید درون سازمانی بیمارستان جهت ارتقای خدمات درمانی و کاهش خطای پزشکی عنوان کرد و افزود: جمع بندی تمامی حوادث بیمارستانی جهت بررسی علل و عوامل بروز آن و تلاش جهت رفع و اصلاح آن و همچنین بررسی تمامی جوانب درمانی یک بیمار توسط پزشک حاذق، قبل از اینکه هر گونه اتفاقی برای بیمار بی افتد از جمله وظایف اصلی این دفاتر در بیمارستانهاست.

وی در خصوص راه اندازی کمیته های مرگ و میر و عارضه در دانشگاه گفت: از طریق این کمیته ها اساتید دانشگاه اتفاقاتی را که در طول یک ماه در بیمارستان ها می افتد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و اگر در پرونده ای پزشک مقصر شناخته شود با وی برخورد جدی می شود.

دکتر رضایی در ادامه از راه اندازی سیستم نظرسنجی از بیماران بعد از مرخصی از بیمارستان در دانشگاه خبر داد و افزود: بیماران در مواقع برخورد با خطاهای پزشکی می توانند علاوه بر مراجعه به واحدهای مدیریت و امور رسیدگی به شکایات بیماران، نظرات و انتقادات خود را از طریق این سیستم به اطلاع مسوولان برسانند.

رییس بیمارستان امیراعلم در پایان سیستم پزشکی را یکی از سالم ترین، بروزترین و کار آمد ترین سیستم در کشور توصیف کرد و گفت: با وجود مشکلات مختلف سیستماتیک پزشکان، جامعه پزشکی روز به روز روندی پویا و رو به جلو را طی می کند و در تلاش است با دست یابی به آخرین یافته های پزشکی و دقت در عمل به بالاترین هدف خود که جلب رضایت بیمار است، برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha