سلامت نیوز : شیزوفرنی یك نارسایی و ناكارآمدی مغزی است كه از تركیب عوامل بیولوژیك و ژنتیك ایجاد شده و توسط عوامل استرس زای محیطی تشدید می شود.
حامد جمشیدی روانپزشك در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینكه عوامل استرس زا محیطی مانند مصرف نكردن دارو در تشدید شیزوفرنی موثر است گفت: شیوع و رواج این بیماری در آغاز سنین نوجوانی و بزرگسالی است و افراد مبتلا به آن در دو دسته مثبت و منفی یا خوش خیم و بدخیم قرار می گیرند.
 وی افزود: نشانه های مثبت و طبیعی آن را می توان تصورات واهی، توهم های شنوایی و فكری بر شمرد كه معمولا یكی از نشانه های روحی است اما نشانه های منفی به حالاتی اطلاق می شود كه در آن از دست رفتن یا كم شدن ویژگی ها و توانایی های طبیعی انسان اتفاق بیافتد برای مثال احساس خشك وبی روح و بی تفاوتی، فقر كلامی و حركت نداشتن از جمله این حالات هستند.
وی با اشاره به اینكه ناتوانی در حل مسئله، از بین رفتن قدرت عملی و میزان كارهای درك و شناخت محیط از جمله عوارض این بیماری است، ادامه داد: دوران جنسیتی یكی از عوامل موثر در بروز شیزوفرنی است.
 دكتر جمشیدی گفت: افرادی كه مبتلا به این بیماری می شوند همواره احساس نگرانی و ناراحتی دارند و توانای برای استراحت كردن و خواب را از دست می دهند و نمی توانند از هیچ مسئله ای احساس لذت كنند البته تاثیر بیماری روی هر شخصی تقریبا متفاوت است اما به شكلی مشابه در اكثر مبتلایان به شیزوفرنی افراد صداهایی را در گوش خود می شنوند و برخی دیگر نیز تصاویری خیالی و محو از واقعیت را تصور می كنند كه برای لحظاتی ممكن است برای شان جذاب یا در عین حال بسیار ترسناك باشد.
 وی خاطر نشان كرد: همراه كردن مصرف دارو با سایر عوامل مانند آموزش گفتار درمانی در شرایط دور از استرس محیطی می تواند سرعت بهبود را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha