سلامت نیوز : قائم‌مقام پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کمبود ویتامین D را از جمله مشکلات تشدیدکننده پوکی استخوان دانست و گفت: بیماری‌های مزمن مانند روماتیسم‌های مفصلی یا استفاده زیاد از داروهای حاوی کورتون می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.
 
حسین دلشاد در گفت‌وگو با فارس در خصوص پوکی استخوان یا "استئوپروز" که بیماری شایعی است، گفت: این بیماری به علت تخریب ماده اصلی استخوان و اختلال معدنی شدن استخوان به وجود می‌آید؛ پوکی استخوان شایع‌ترین علت شکستگی استخوان‌های ستون فقرات، لگن و مچ افراد مسن محسوب می‌شود.

وی پوکی استخوان را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی کرد و در تشریح دسته اولیه این بیماری اظهار داشت:‌ شایع‌ترین نوع پوکی استخوان در زنان ناشی از یائسگی است، هورمون‌های استروژن نقش مهمی در شکل‌گیری، استحکام و معدنی شدن استخوان‌ها دارد بنابراین بعد از یائسگی میزان هورمون‌های استروژن خون پایین می‌آید و استخوان‌های زنان یائسه به تدریج رو به پوکی می‌رود.

قائم‌مقام پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص علل ثانویه پوکی استخوان نیز بیان کرد: بیماری‌های مزمن مانند روماتیسم‌های مفصلی یا استفاده زیاد از داروهای حاوی کورتون می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.

وی کمبود ویتامین d را از مشکلات دیگر تشدید کننده پوکی استخوان دانست و افزود: کمبود ویتامین d نیز از دیگر زمینه‌های بروز پوکی استخوان است که از طریق کاهش جذب روده‌ای کلسیم باعث نرمی استخوان‌ها می‌شود و استئوپروز زمینه‌ای را تشدید می‌کند.

این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم، نخستین علامت پوکی استخوان یا استئوپروز را شکستگی‌های استخوانی عنوان کرد و گفت: تشخیص بیماری پوکی استخوان قبل از بروز شکستگی ضروری است زیرا می‌توان با تمهیداتی از جمله تغییر شیوه زندگی، تجویز داروهای مکمل کلسیم و ویتامین d و داروهای ضد پوکی استخوان، تراکم استخوان را بالا برده و از بروز شکستگی در استخوان‌ها جلوگیری کرد.

وی مراکز سنجش تراکم استخوان را تنها مرجع تشخیص پوکی استخوان دانست و تصریح کرد: افرادی که با ضربه‌ای جزئی یا به صورت خود به خود دچار شکستگی استخوان می‌شوند همچنین زنانی که به سن یائسگی می‌رسند، لازم است تحت نظر پزشک خود به منظور غربالگری و تشخیص زودهنگام پوکی استخوان به مراکز سنجش تراکم استخوان مراجعه و نسبت به سنجش تراکم استخوان خود اقدام کنند.

دلشاد ادامه داد: طبق آمارهایی که در آمریکا منتشر شده است 10 میلیون نفر در این کشور مبتلا به پوکی استخوان و بیش از 30 میلیون نفر نیز در مرحله قبل از پوکی استخوان قرار دارند؛ خطر بروز پوکی و شکستگی استخوان در زنان بالای 50 سال زیاد است همچنین مطالعات نشان داده است 50 درصد زنان بالای 50 سال آسیایی تبار در طول عمر خود دچار شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان شده‌اند.

وی در پایان در خصوص راه‌های جلوگیری از پوکی استخوان در افراد مسن گفت: تغییر شیوه زندگی، ورزش مناسب با سن، پرهیز از بی‌تحرکی، مصرف مقادیر کافی لبنیات و عدم مصرف نابجای داروهای دارای کورتون می‌تواند در پیشگیری از بروز این بیماری نقش مؤثری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha