سلامت نیوز : مدیر کانون هموفیلی گفت: شمار افراد مبتلا به مجموع اختلالات انعقادی در ایران از 7 هزار و 500 نفر تجاوز کرده، این در حالیست که تعداد افراد هموفیلی کمتر از پنج هزار نفر است.

احمد قویدل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح سرشماری کانون در کشور افزود: تلاش می‌شود که نتایج سرشماری تا پایان سال جاری اعلام شود.

وی ادامه داد: مبتلایانی که تا کنون کارت طرح سرشماری دریافت نکرده‌اند با مراجعه به مراکز بیمارستانی دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند.

مدیر کانون هموفیلی افزود: تامین داروی مورد نیاز بیماران بر اساس این آمار رسمی ارسال می‌شود وعدم مشارکت در طرح سرشماری به معنای کاهش سهمیه دارویی استان وعدم تحویل دارو به بیمارانی است که در طرح سرشماری شرکت نکرده‌اند.

به گفته قویدل، امسال طرح سرشماری بر اساس همکاری و امضای تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و کانون هموفیلی اجرا شده و برخی از اقدامات اجرایی شامل فراخوان بیماران و هدایت آنها به مراکز آزمایشگاهی، تامین هزینه‌های سفرهای لازم بیماران به مراکز استان و آزمایشگاه‌های مرجع انجام و توسط کانون هموفیلی مدیریت شده است.

وی تلاش در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری هموفیلی را نیز از جمله برنامه‌های کانون هموفیلی در سال جاری عنوان كرد و گفت: زنان و دختران جامعه هموفیلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که ضروری است با توجه به موقعیت به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کنند.

مدیر کانون هموفیلی ایران ادامه داد: اساسا بیماری هموفیلی معروف‌ترین اختلال انعقادی است و کمبود فاکتور 8 و9 را شامل می‌شود؛ اما متاسفانه چه بیماران و چه مسئولان تمام اختلالات انعقادی دیگر را نیز با نام هموفیلی می شناسند.

 پیگیری پرونده قضایی فرآورده‌های خونی آلوده دهه 60 و 70

مدیر کانون هموفیلی ایران گفت: در سال جاری پیگیری پرونده‌های قضایی بیماران هموفیلی که در دهه 60 و 70 از طریق فرآورده‌های خونی به بیماری‌های ویروسی مبتلا شده اند در دستور کار قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا تاکنون یک هزار و 142 نفر از آلوده شدگان غرامت دریافت کرده‌اند و یك هزار و 500 پرونده جاری است که برای800 پرونده رای اولیه صادر شده و107 رای نیز در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

قویدل در پایان گفت: طبق قانون، وزارت بهداشت یک سال فرصت دارد با پیش بینی غرامت‌ها آرای دادگاه را اجرایی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha