سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران گفت: پا كردن دمپایی در استخر، پوشاندن كامل موها با كلاه‌های شنا، حفظ محیط بهداشتی استخرها و غلظت كلر در آب توسط مسئولان استخر، مهم‌ترین اقدامات در جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی پوستی در این مكان‌ها هستند.

دكتر پروانه ساكت در گفت‌وگو با ایسنا، تاكید كرد: استخرها باید از نظر بهداشتی به طور دائم كنترل شوند. عفونت معمولا در محیط استخرهای آلوده به راحتی قابل انتقال است.

وی اضافه كرد: عفونت‌های میكروبی كه عامل ایجاد بیماری زرد زخم هستند، از جمله عوارض استفاده از استخرهای آلوده است. اگر استخر فیلتر نداشته باشد، پوسته‌های بدن فرد، وارد محیط آبی شده و در داخل آب باقی می‌ماند. این ذرات معلق پوست، میكروب‌ها را منتقل می‌كنند. زرد زخم نیز از این طریق ایجاد می‌شود.

ساكت، قرمزی و خارش پوست پس از بیرون آمدن از استخر را نخستین علامت ابتلا به زرد زخم عنوان كرد و گفت: این قرمزی، بویژه در كودكان به لكه‌هایی با ترشحات زرد رنگ تبدیل شده و سریع به قسمت‌های دیگر بدن منتقل می‌شود.

وی سن ابتلا به زرد زخم را به گروه سنی خاصی منحصر ندانست و گفت: زرد زخم در هر سنی می‌تواند منتقل شود؛ اما در كودكان زیر چهار سال بیشتر است.

این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست با بیان اینكه مسئولان استخر موظف هستند از ورود افراد آلوده به استخرها جلوگیری كنند، گفت: گاهی هم ممكن است این بیماری در ابتدا نشانه ظاهری نداشته باشد و این عفونت میكروبی حتی از ترشح بینی هم وارد آب استخر شود. بنابراین سیستم پاك كننده استخر باید درست كار كرده و بهداشت محیط داخل آب را حفظ كند.

وی در ادمه به وجود ضایعات ویروسی ناشی از قرار گرفتن در محیط‌های آبی آلوده اشاره كرده و گفت:زگیل از جمله این بیماری‌های ویروسی است و افرادی كه داخل آب شده و پوستشان در آب خیس می‌خورد و با كف استخر اصطكاك پیدا می‌كند، باعث باقی ماندن ویروس در آن مكان و در نتیجه ابتلای سایر افراد می‌شوند. تمیز نگه داشتن كف استخر و پا كردن دمپایی به هنگام راه رفتن در استخر در كاهش ابتلا به این عارضه موثر است.

ساكت در ادامه به یك ضایعه ویروسی دیگر به نام مولوسكوم اشاره كرد و گفت: این ضایعه، یك ضایعه ویروسی بوده و می‌تواند از طریق محیط آلوده آب استخرها منتقل شود. مولوسكوم در ابتدا به صورت ضایعات كوچك قرمز و سفید رنگ مشاهده می‌شود كه سپس به ضایعات سفید رنگ مرواریدی تبدیل می‌شوند و در بدن و بیشتر در دست، تنه و پشت پراكنده می‌شوند.

وی همچنین به قارچ‌های پوستی كه به راحتی در محیط گرم و مرطوب رشد می‌كنند، اشاره كرد و افزود:قارچ بیشتر در بدن افراد ورزشكار مشاهده می‌شود و میان انگشتان پا رشد می‌كند؛ اما می‌تواند در نواحی دیگر بدن نیز رشد كرده و فرد را با مشكل روبرو كند. زمان كه فرد وارد استخر می‌شود، اگر دچار بیماری قارچی باشد، این قارچ در محیط باقی مانده و رشد می‌كند.

این متخصص پوست و مو، شپش و گال را نیز از جمله دیگر بیماری‌های قابل انتقال در این محیط‌ها دانست و افزود: باید توجه كرد كه كلاه‌های شنا تمام سطح مو را بپوشاند تا این بیماری‌ها از طریق موی آلوده منتقل نشوند.

وی توصیه كرد: پا كردن دمپایی در استخر، پوشاندن كامل موها، حفظ محیط بهداشتی استخرها و غلظت كلر در آب توسط مسئولان استخر مهم‌ترین اقدامات در جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی پوستی نامبرده هستند.

ساكت همچنین با اشاره به اینكه كلر نیز می‌تواند موجب ایجاد حساسیت شود، گفت: خشكی و قرمزی پوست، قرمزی چشم‌ها و خارش آن از جمله علائم این حساسیت هستند.

این متخصص پوست و مو در پایان گفت: بهتر است افراد پس از استخر دوش بگیرند و اگر بدنشان خشك است، آن را مرطوب كنند؛ چرا كه افرادی كه پوست خشك دارند با ورود به استخرها و با كاهش میزان چربی ،این عارضه پوستی در بدن‌شان تشدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha