سلامت نیوز :یك رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامت و كمك به كاهش استرس اهمیت زیادی دارد و مصرف چای، قهوه، كاكائو و شكلات استرس را افزایش می دهد.
سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ استرس یكی از عوامل تاثیرگذار بر شیوه زندگی بوده و رژیم غذایی متعادل و تمرین تنفس عمیق، ساده ترین و به صرفه ترین روش های كنترل استرس است.
دكتر زهرا عبداللهی با اشاره به این كه غذاها به واسطه ویتامین ها و املاح خود سبب كاهش استرس می شوند، افزود:‌ افزایش هورمون های استرس، افزایش قند و چربی خون، افزایش تنفس، تغییرات هیجانی و تضعیف ایمنی بدن از مهمترین تغییراتی است كه در بدن در زمان استرس اتفاق می افتد.
وی تصریح كرد: تغذیه در مدیریت استرس نقش پررنگی دارد و برخی غذاها و نوشیدنی ها، تحریكات قوی را در بدن ایجاد می كند و مستقیما سبب بروز استرس می شود این تحریكات گرچه ممكن است در كوتاه مدت لذت بخش باشند ولی در دراز مدت می توانند عوارض نامطلوبی داشته باشند.
این متخصص تغذیه خاطرنشان كرد: كافئین یكی از عوامل تشدید كننده و یا ایجاد كننده حالاتی شبیه استرس است و این ماده در چای، قهوه، شكلات و نوشابه های گازدار وجود دارد.
دكتر عبداللهی ادمه داد: كافئین سبب آزاد شدن هورمون آدرنالین در بدن و افزایش استرس می شود و زمانی كه این ماده در حد متعادل مصرف شود، هوشیاری افزایش یافته و فعالیت قلب، سیستم عصبی و عضلات نیز بالا می رود و مصرف بیش از حد كافئین  اثری مشابه استرس طولانی مدت در بدن ایجاد می كند. /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha