سلامت نیوز : افرادی که دچار مشکلات عیوب انکساری هستند و  به طور معمول برای افزایش و بهتر شدن بینایی از عینک استفاده می کنند هیچ منعی در روزه داری ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب گفت: افرادی که دچار  عیوب انکساری از جمله دور بینی ، نزدیک بینی و یا استیگماتیسم هستند روزه داری برای این افراد ضرری به همراه ندارد .
دکتر محمد اعتضاد رضوی افزود: گاهی اتفاق افتاده است که بر خی از افراد در زمان روزه داری دچار مشکلاتی از جمله تاری دید ، سرگیجه و اختلالات دید موقت به ویژه در ساعات پایانی روز می شوند که این علائم به طور موقت و به دلیل افت فشار خون و کمبود قند ایجاد شده است و پس از افطار فرد بهبودی می یابد و ضرری برای فرد روزه دار ندارد.
دانشیار گروه چشم  دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت : در افرادی که دچار مشکلات بینایی نزدیک بینی شدید (منهای هشت ) هستند  کمبود آب در بدن این بیماران  ممکن است موجب تغییرات و اختلال در شبکیه و زجاجیه شود و ریسک جداشدگی شبکیه را افزایش دهد و بهتر است در گرفتن روزه احتیاط کنند .
وی افزود: همچنین  افرادی که سابقه مشکلات عصب بینایی دارند و کاهش فشار خون ممکن است موجب اختلال خون رسانی به عصب بینایی و عروق انتهایی شبکیه و تغییرات در دید شود بهتر است روزه نگیرند .
وی گفت : بیمارانی که به عارضه گلوکم یا آب سیاه پیشرفته مبتلا هستند و به عصب بینایی چشم آسیب های جدی وارد شده است ممکن است تغییرات فشار چشم در زمان روزه داری موجب بروز اختلالات بینایی شود، همچنین نوشیدن مایعات فراوان در زمان سحر و افطار در این بیماران می تواند موجب افزایش فشار چشم و ترشح مایع زلالیه شود که این امر می تواند برای این افراد ضرر داشته باشد .
دانشیار گروه چشم  دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این بیماران توصیه کرد که به کنترل فشار چشم خون توجه ویژه داشته باشند و پیش از اقدام برای روزه داری با پزشک متخصص خود مشورت کنند .
وی افزود: افرادی که بیماری های شبکیه ناشی از اختلالات عمومی از جمله دیابت دارند و ممکن است روزه داری موجب تغییرات متابولیک در بدن و افت و افزایش قند خون در این افراد شود بهتر است با احتیاط روزه بگیرند.
دکتر محمد اعتضاد رضوی گفت: بیمارانی که مبتلا به بیماری آب مروارید هستند هیچ گونه منعی برای روزه داری ندارند و می توانند حتی پس از یک روز از عمل جراحی آب مروارید روزه بگیرند فقط باید توجه داشته باشند در زمان چکاندن قطره به گوشه چشم  به مدت 5 دقیقه گوشه چشم را بالا بگیرند تا مایع وارد مجاری دهان یا بینی نشود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha