شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 32249

به طور كلی ما سه دندان آسیای بزرگ در هر نیم فك داریم كه دندان عقل، دندان آسیای بزرگ سوم در هر نیم فك است.

سلامت نیوز : به طور كلی ما سه دندان آسیای بزرگ در هر نیم فك داریم كه دندان عقل، دندان آسیای بزرگ سوم در هر نیم فك است.
دكتر عبدالحمید ظفرمند متخصص ارتودنسی و متخصص دندانپزشكی كودكان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینكه جایگزینی دندان مستلزم یك سری درمان های پیچیده و پرهزینه است، لذا حفظ تمام دندان ها به نظر ضروری می رسد.

وی افزود: بنابراین ممكن است در مواقعی به علت خرابی سایر دندان های آسیای بزرگ، آن دندان قابل نگهداری نباشد و در صورت كشیدن دندان آسیای بزرگ، وجود دندان عقل به عنوان یكی از سه دندان آسیای بزرگ نقش مهمی دارد.

این متخصص تصریح كرد: البته در مواردی به خاطر غیرممكن بودن رویش دندان عقل امكان نگهداری از آن نباشد و در این موارد با توجه به نظر متخصص نیاز به جراحی و كشیدن آن است.

ظفرمند بیان كرد: این روزها بحث در ارتباط با وجود دندان های عقل در مواردی كه فضای كافی در فك وجود نداشته باشد مطرح است كه ممكن است به مرور زمان فشار حاصل از دندان عقل در نظم و تربیت دندان های قدامی فك(بویژه فك پایین) تاثیر بگذارد.

وی افزود: به این معنا كه ممكن است در مواردی افراد در سنینی بدون هیچ مشكلی نامرتبی یا بهم ریختگی دندان ها نداشته اما در سال های بعد همزمان با وجود یا رویش دندان های عقل  موجب بهم ریختگی دندان ها شود البته با توجه به موارد فوق كشیدن دندان عقل موجب برگشت بهم ریختگی و ایجاد نظم دندانی نخواهد شد اما كشیدن دندان عقل برای جلوگیری از پیشرفت بهم ریختگی موثر خواهد بود كه باز هم مشاوره با متخصص لازم است.

ظفرمند تاكید كرد:‌ در همه موارد فوق مشاوره و نظر متخصص ارتودنسی برای رسیدن به طرح موفق و صحیح لازم است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha