شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 32257

دریافت زیرمیزی در نظام سلامت همواره واكنشهای تند مسئولان مربوطه را در پی داشته است به طوری كه وزیر بهداشت به اخراج این قبیل پزشكان بارها هشدار داده اما در واقعیت، این پدیده مذموم همچنان وجود دارد و اخراجهای پنهانی خانم وزیر همچنان اثرگذار نبوده است.

سلامت نیوز : دریافت زیرمیزی در نظام سلامت همواره واكنشهای تند مسئولان مربوطه را در پی داشته است به طوری كه وزیر بهداشت به اخراج این قبیل پزشكان بارها هشدار داده اما در واقعیت، این پدیده مذموم همچنان وجود دارد و اخراجهای پنهانی خانم وزیر همچنان اثرگذار نبوده است.
دریافت زیرمیزی درنظام سلامت همواره یكی از چالشهای پیش روی مدیران نظام سلامت و بیماران است. به طوری كه تاكنون راهكارها و برنامه های مختلفی برای حذف این پدیده زشت تدوین و تعریف شده است اما همچنان شاهد دریافت پولهایی در بخش درمان كشور هستیم كه شأن و منزلت جامعه پزشكی را زیرسؤال می برد. این در حالی است كه پزشكان نیز بروز این پدیده زشت را نمی پسندند و خواستار برخورد با این عده قلیل از پزشكانی هستند كه بنا به مقتضیات و شرایطی كه دارند، حاضر می شوند این قبیل پولها را دریافت كنند.
شاید آخرین بحث در برخورد با پزشكان زیرمیزی بگیر ازسوی وزارت بهداشت مطرح شد.
دكتر مرضیه وحیددستجردی گفته بود كه برخی از كسانی كه زیرمیزی دریافت كرده اند، اخراج شده یا اگر اولین بارشان بوده مورد توبیخ جدی قرارگرفته اند اما مهم تر از این برخوردها درمان ریشه ای این معضل است كه دو راه بیشتر ندارد. یكی واقعی شدن تعرفه های پزشكی و دیگری عقب نیفتادن حقوق و مزایا و كارانه پزشكان است كه در مناطق محروم این معوقات مشكلات بیشتری درست می كند. این درحالی است كه دكتر كامران باقری لنكرانی وزیر سابق بهداشت معتقد است كه تنها با گرفتن حق تعیین تعرفه های خدمات درمانی از سازمان نظام پزشكی و واگذاری آن به وزارت بهداشت نمی توان امیدواربود كه پدیده زیرمیزی در نظام سلامت حذف شود.
از سوی دیگر دكتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت با انتقاد از سازمان نظام پزشكی كه پروانه طبابت پزشكان زیرمیزی بگیر را لغو نمی كند، معتقد است كه پروانه طبابت هر پزشكی كه یك بار زیرمیزی می گیرد، باید برای همیشه لغو شود.
این مقام وزارت بهداشت معتقد است كه گرفتن زیرمیزی همان قدر قبیح، غیرقانونی و غیرشرعی است كه دست كردن در جیب مردم. البته معاون درمان وزارت بهداشت از اجرای برنامه منطقی سازی و مشخص كردن سقف درآمد پزشكان خبر داده و گفته است كه به درآمدهای مازاد مالیات تعلق می گیرد. زیرا نمی توان گفت كه پزشكان هرچقدر كه توانستند و خواستند درآمد كسب كنند.
امامی رضوی معتقد است درآمدها از سقف لازم كه بالاتر رفت مالیات هم تصاعدی بالا رفته و تا حد 90 درصد می رسد و فرد وقتی می بیند با آن نحوه كار چیزی عایدش نمی شود، خود را به حدی از درآمد تنظیم و قانع می كند.
معاون وزیر بهداشت، كنترل درآمدهای پزشكان را بخشی از برنامه های این وزارتخانه برای برخورد با دریافت زیرمیزی دانست. زیرا وی معتقد است كه برخی متخصصان با روابط غیرحرفه ای و غیراخلاقی بیماران را به طرف خودشان شیفت می دهند.
البته معاون درمان وزارت بهداشت تأكید كرد كه تنها 5 درصد از پزشكان زیرمیزی می گیرند. بنابراین، گروههای بازرسی 8 تا 10نفره به صورت ادواری در بیمارستانهای خصوصی كه بیشتر مبتلا به این پدیده هستند مستقر می شوند تا به شكایات مردمی و پرونده های دریافتی دراین خصوص رسیدگی كنند.
این درحالی است كه مدیران سازمان نظام پزشكی براین عقیده اند كه دریافت زیرمیزی در بیمارستان های دولتی بیشتر نمود دارد. به طوری كه دكتر شهاب الدین صدر رئیس كل سازمان نظام پزشكی معتقد است این پدیده زشت و مذموم اساسا با بیمارستانهای دولتی ارتباط دارد.
وی براین عقیده است كه بعضی از افراد در بیمارستان های دولتی علاوه بر تعرفه ای كه می گیرند، درخواست مبالغی را ندارند كه خارج از چارچوب قانونی است.
دكتر عزت الله گل علیزاده عضو شورای عالی نظام پزشكی كشور نیز با اشاره به غیرواقعی و پایین بودن تعرفه های خدمات پزشكی معتقد است كه پزشكان بخش دولتی به سمت زیرمیزی تمایل دارند و دلیل آن نیز پایین بودن تعرفه ها و همچنین تأخیرهای طولانی مدت بیمه ها در پرداخت مطالبات پزشكان بخش دولتی است.
وی برای اثبات ادعای خود به آمار 80 درصد بستری بیماران در بیمارستانهای دولتی اشاره كرده است.
این درحالی است كه دكتر حسن امامی رضوی، معاون درمان بهداشت از اختصاص 50 میلیارد تومان اعتبار برای ماندگاری پزشكان در مناطق محروم و برخورد با پدیده زیرمیزی خبر داده و گفته است وزارت بهداشت برای مهار پدیده زیرمیزی در مناطق محروم، تصمیم گرفتیم به جای دریافتی غیرقانونی پزشك از مردم، به او پرداخت ثابت داشته باشیم تا به نوعی زحمات حضور پزشك در منطقه محروم جبران شده باشد.
وی، رقم پرداختی ثابت به پزشكان را در مناطق محروم بین 2تا 9 میلیون تومان اعلام كرده و گفته است كه در بودجه سال 90 برای ماندگاری پزشكان در مناطق محروم و برخورد با پدیده زیرمیزی 50 میلیارد تومان درنظرگرفته شده است.
این موضوع را دكتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران نیز تأكید كرد. او معتقد است كه تعرفه های تحمیلی هیچ تناسبی با جامعه ندارد و جامعه پزشكی را با معضل زیرمیزی مواجه می كند.
فاضل با تأكید بر اینكه دریافت زیرمیزی در نظام سلامت پدیده ای نادرست است، در عین حال معتقد است كه مسئولان بیمارستانها در جریان گرفتن این قبیل زیرمیزی ها هستند و پدیده زیرمیزی درحال حاضر موضوعی مخفی نیست.
به گزارش مهر، درهر حال، آخرین هشدار برای برخورد با پزشكان زیرمیزی بگیر مربوط می شود به اظهارات وزیر بهداشت كه گفته است به شدت با این قبیل پزشكان تا مرحله اخراج برخورد می كنیم. اما آنچه كه از خانم وزیر انتظار می رود و شاید توقع مردم و بیمارانی باشد كه با پرداخت چنین پولهایی به زیر خط رفته اند، این است كه حداقل تعدادی از این پزشكان كه زیرمیزی گرفته و اخراج شده اند، رسانه ای شوند تا خیال همه از بابت دستورالعملهای این وزارتخانه آسوده شود.
منبع:کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha