سلامت نیوز : اینجا كهریزك است؛ همه چیز مرتب است اما در چشمان سالمندان غم خاصی موج می‌زند. هیچ كدام گله و شكایتی از وضع موجود ندارد؛ الا دوری و غم نبود فرزند و خانواده.
 
به گزارش فارس، اینجا سرزمین عشق است، میعادگاه خدا و انسان. اینجا آسایشگاه كهریزك است، وارد محوطه اصلی كهریزك كه می‌شوی سنگ نوشته‌ای در آن میان خودنمایی می‌كند كه این جملات بر روی آن حك شده است.

از قدیم فقط از زبان این و آن از كهریزك شنیده بودیم كه محل نگهداری سالمندانی است كه دیگر سرپرستی ندارند و یا فرزندانشان آسایش خود را ترجیح داده‌اند و والدین را به آسایشگاه سپرده‌اند.

وارد آسایشگاه كه می‌شوی فضا مهربان است و احساس می‌كنی این سالمندان در حیاط خلوت خانه‌شان البته در متراژ 40 هكتار هر یك مشغول به كاری هستند.

یك گوشه سالمندان مشغول ورزش صبحگاهی هستند و گوشه ای دیگر چشمت به واحدهایی می‌افتد كه در طی بازدید متوجه شدیم 45 واحد مسكونی برای زوج هایی است كه در آسایشگاه با یكدیگر پیوند زندگی بسته اند.

روز پزشك بهانه خوبی بود تا به همراه وزیر بهداشت سری به این آسایشگاه بزنیم جایی كه مردم فقط در حد نام اینجا را می‌شناسند.

بخش كارآموزی برای ایجاد اشتغال معلولین نخستین جایی است كه وارد آن می‌شویم. در این بخش معلولان آسایشگاه از زن و مرد گردهم آمده‌‌اند تا حتی اگر شده برای ساعتی مفید‌تر باشند و بهتر زندگی كنند.

سعی می‌كند تمام وجودش را به جنب و جوش بیاورد تا روبانی را بر روبانی دیگر گره بزند و ماحصل شود غنچه گلی كه تقدیم من و شما شود. اینجا به هر آنچه بی‌جان است جان می‌دهند. یكی آن گوشه شاخه‌های خشك و گلبرگ‌های خشك شده گلها را با دمیدن احساس بر روی كاغذ می‌چسباند و نتیجه می‌شود كارت تبریك برای سال نو.

آن طرف‌تر 4، 5 معلول از جمله یك قهرمان لیگ برتر بسكتبال كشور بر روی صندلی مشغول دوخت و دوز كیف‌های بیمارستانی است.

به گفته پزشكی  معاون سلامت كهریزك حتی از تیم ملی بسكتبال تركیه از این معلول دعوت شده ولی عشق بودن در اینجا را ترجیح داده است.

استاد بخش اسمبل قطعات كسی است كه روزی با ویلچر وارد كهریزك شده و اكنون دیگر ویلچر تكیه‌گاهش نیست و با یكی از مددجویان ازدواج كرده و خانه‌‌اش هم یكی از همان 45 واحد مسكونی است كه كهریزك برای مددجویان متاهلش ساخته است.

پزشكی معاون سلامت كهریزك راهنمای ما در این بازدید است. او در بین بازدید به نكته‌ای جالب اشاره می‌كند و می‌گوید: لوازم دست دومی كه به اینجا اهدا می‌شود معمولا به فروش یا استفاده می‌رسد ولی كفش‌های دست دوم معمولا دور ریخته می‌شد كه با همت یكی از سالمندان كه قبلا به كار كفاشی مشغول بوده كفش‌های مندرس‌تعمیر و بازسازی می‌شود و هر كس مایل به انتخاب كفش باشد به این بخش مراجعه می‌كند و بقیه راهی بازارهای دست دوم می‌شود.

شاید وقتی نام بخش «برش پارچه» را در مجموعه كهریزك می‌شنویم تطبیق اینكه این بخش در مجموعه سالمندان چه وظیفه‌ای بر عهده داشته باشد سخت باشد.
 
اما در كهریزك لباس كاركنان، مددجویان و ملحفه و آنچه كه با پارچه مرتبط است بسیار تمیز و هماهنگ است كه تمام اینها بر دوش بخش برش پارچه است.

جالب است بدانید كه كهریزك حتی طاقه پارچه‌های اهدایی را هم قبول می‌كند.

مسئول این بخش كه بانویی نیكوكار است می‌گوید: تاجری برای تولید صندل و كیف پارچه به میزان بالایی وارد كرده بود ولی به دلیل تغییر فصل آن‌ها را به كهریزك اهدا كرد ما حصل آن شد كیف و ملحفه‌هایی كه می‌بینید.

پزشك باشی یا پرستار، مددجو باشی یا مددكار اینجا خیلی اینكه كه هستی و از كجا آمده‌ای فرقی نمی‌كند مهم این است كه بین كسانی آمده‌ای كه داشته‌ها و نداشته‌هایشان را به میان گذاشته‌اند و با هم سهیم شده‌اند.

شعار مسئولان كهریزك است این است" اینجا می‌خواهیم همه زندگی كنیم نه اینكه زنده بمانیم" و پویایی بخش‌های مختلف از جمله فیزیوتراپی صحه‌ای بر این حرف است.

پیرمردی با بیش از 70 سال بر روی تردمیل با كمك مسئول فیزیوتراپی در حال درمان است. در این بین پزشك جوانی كه خود زمانی طبابت می‌كرده نظرها را به خود جلب كرد.
 
بیماری ام اس توانش را گرفته و اكنون بر روی یكی از تخت‌ها به امید بازیابی توان گم كرده خویش است. مسئول سلامت كهریزك می‌گوید: دكتر رضایی(مددجوی ام اسی) با تمام شرایطش در بسیاری موارد به مددجویان مشاوره پزشكی می‌دهد.

ساختمان گل یاس ساختمان دو طبقه‌ای در كهریزك است كه توسط زوج ناباروری در خارج از كشور پس از اینكه خدا دو قلویی نصیبشان می‌كند ساخته شده است.

در این ساختمان حدود 120 بیماری كه مبتلا به ام اس هستند بستری شده‌اند. افرادی كه در مراحل پیشرفته بیماری هستند و به قولی جزو منتظرانند تا به ایستگاه آخر زندگی برسند.

محمدرضا صوفی‌نژاد رئیس آسایشگاه كهریزك می‌گوید: 1750 مددجو در آسایشگاه كهریزك زندگی می‌كنند كه حدود 900 نفر این افراد سالمند هستند، 500 نفر معلولان جسمی حركتی هستند و 350 نفر بیمار ام اس در این مركز نگهداری می‌شوند. سال گذشته 13.5 میلیارد تومان هزینه‌ این آسایشگاه بوده كه صرف از طریق كمك‌های مردمی پرداخت و تامین شده است.

صوفی‌نژاد افزود: حدود 861 نفر پرسنل آسایشگاه خیریه كهریزك هستند به علاوه 2 هزار بانوی نیكوكار كه خدمات توانبخشی و نگهداری معلولان آسایشگاه از این طریق انجام می‌شود. هزینه هر مددجو به طور متوسط بین 800 تا 900 هزار تومان در ماه است.

وی كلاس‌های تئاتر، موسیقی، قرآن و حافظ خوانی، ورزش صبحگاهی كه روزانه 300 نفر در آن شركت می كنند را از دیگر كارها برای پر كردن اوقات فراغت مددجویان عنوان كرد.

وی به بخش درمانی آسایشگاه اشاره می‌كند و می‌گوید: درمانگاه كهریزك با 10 پزشك موظف و 40 پزشك داوطلب مشغول به كارند.

از بخش‌های مختلف كه بازدید می‌كنیم همه چیز مرتب است اما در چشمانشان غم خاصی موج می‌زند. هیچ كدام گله و شكایتی از وضعیتشان ندارد الا دوری و غم نبود فرزند و خانواده.

انتظار به امید آمدن عزیزی كه گوشه گمشده وجودشان است و هر روز گل گلدان به امید آمدن مهمان تازه می‌كنند.

اینجا گذر زمان مفهوم دیگری دارد و وارد سرزمینی شده‌ای كه ساكنانش سبكبالند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha