در هنگام سیگار كشیدن ضربان قلب 10 تا 20 ضربه در دقیقه و فشارخون 5 تا 10 میلی متر جیوه افزایش می یابد كه مهمترین علت آن منقبض شدن عروق خونی است.

سلامت نیوز : در هنگام سیگار كشیدن ضربان قلب 10 تا 20 ضربه در دقیقه و فشارخون 5 تا 10 میلی متر جیوه افزایش می یابد كه مهمترین علت آن منقبض شدن عروق خونی است.
مسئول دبیرخانه كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ افزایش ضربان قلب وافزایش فشارخون سبب بالا رفتن میزان كار قلب شده و مونوكسید كربن یا co موجود در دود سیگار، در خون جای اكسیژن را می گیرد و باعث كمبود اكسیژن در قلب و سایر ارگان ها می شود.
مهندس خدیجه محصلی با اشاره به این كه سیگار كشیدن یك عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری های قلبی عروقی است، افزود: تاثیر استعمال دخانیات از نظر میزان خطر، با فشار خون بالا و چربی خون برابر است و به همان اندازه تهدید كننده سلامتی می باشد و از هر چهار مرگی كه بر اثر تصلب شرایین رخ می دهد، یك مورد به علت مصرف دخانیات است.
وی افزود: استعمال دخانیات احتمال ایجاد لخته در خون را زیاد می كند و در افراد سیگاری عبور خون از عروقی كه توسط تصلب شرایین تنگ شده منجر به ایجا لخته در عروق از جمله عروق كرونر و در نهایت سكته قلبی می شود.
مسئول دبیرخانه كشوری كنترل دخانیات با بیان این كه احتمال بروز سكته های مغزی و حملات قلبی در افراد سیگاری دو تا سه برابر بیشتر از غیر سیگاری ها است، ابراز داشت: در سیگاری ها سكته قلبی عامل كشنده تری نسبت به غیر سیگاری ها است و خطرات حمله قلبی در زنان سیگاری بالای 40 سال كه قرص های ضدبارداری مصرف می كنند، بالاتر است.
مهندس محصلی تأكید كرد: خطر حمله قلبی طی یك سال بعداز ترك سیگار نصف می شود، این خطر بعد از 5 سال برابر با افراد غیر سیگاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha