سلامت نیوز : یک فوق تخصص ارتوپدی با بیان اینکه نباید فریب تبلیغات رسانه های بیگانه را در استفاده از داروهای کمردرد خورد، تصریح کرد: تا به حال هیچ داروی خاصی برای درمان انواع کمردرد ها در پزشکی پیش بینی نشده فقط در برخی موارد حاد، داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز می شود.

دکتر محمدرضا گیتی در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان اینکه کمردرد بعد از سرماخوردگی شایع ترین علت غیبت افراد از محیط کار محسوب می شود افزود: مردم اغلب کمردرد را ناشی از کار سنگین یا طولانی مدت می دانند در صورتی که هیچ رابطه ای بین این دو وجود ندارد و افراد می توانند در همه سنین درگیر این بیماری باشد.

وی در ادامه مشکلات ناشی از دردهای دیسک، ساییدگی آرتوروز، اشکلات وضعیتی فرد یا گودی کمر را از مهمترین انواع کمردردها برشمرد و گفت: کمردرد ناشی از دیسک یکی از مهمترین و متداول ترین نوع این بیماری‌هاست که افراد زیادی در سنین مختلف به دلیل این مشکل به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

دکتر گیتی در ادامه دیسک را یک صفحه ژلاتینی با الیاف فرا گرفته فضای بین دو مهره کمر تعریف کرد و تصریح کرد: ایجاد حرکت در ستون فقرات کمر و تحمل ضربات وارد شده بر این ستون در اثر دویدن یا پریدن افراد از مهم ترین وظایف دیسک ها محسوب می شود، که اگر این فشارهای وارد شده زیاد باشد دیسک ها حالت ژلاتینی خود را از دست داده و فرد را دچار کمر درد می کنند.

این فوق تخصص ارتوپدی افزود: سیاتیک مرحله حاد بیماری دیسک است و در صورتی که الیاف بین بافت دیسک ها پاره شود، ماده ژلاتینی بین آن از اطراف بیرون زده و فرد را دچار سیاتیک می کنند.

 جراحی تنها راه درمان درد سیاتیک طولانی مدت است

وی در ادامه با بیان اینکه عوامل روحی و روانی در دردهای سیاتیک تاثیرگذارند ، تصریح کرد: دردهای سیاتیک را می توان با استراحت مطلق و رعایت نکات بهداشتی مثل انجام ورزش های اصولی، کاهش وزن و درمان افسردگی برطرف کرد و در صورتی که با رعایت موارد ذکر شده نتوان درد سیاتیک را ظرف دو ماه درمان کرد، پزشک معالج از روش های جراحی استفاده می کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تفاوت دردهای ناشی از دیسک و سیاتیک گفت: دردهای دیسک محدوده اطراف کمر و لگن را فرا می گیرد در صورتی که دردهای ناشی از سیاتیک از ناحیه کمر شروع شده و پا را هم درگیر درد می کند.

دکتر گیتی در ادامه با بیان اینکه هیچ داروی خاصی جهت درمان انواع کمر درد ها توصیه نمی شود، اظهار کرد: نباید افراد تحت تاثیر تبلیغات رسانه های بیگانه و بدون مشورت با پزشک از داروهای غیر مجاز در بازار جهت درمان کمر درد خود استفاده کنند.

نشستن طولانی روی صندلی ممنوع!

وی در ادامه با اشاره به نامناسب و غیر استاندارد بودن طراحی انواع صندلی های موجود در محیط های کاری، محل قرار گرفتن آنها و بی توجهی افراد به نحوه ی نشستن روی این صندلی ها، توصیه کرد: لازم است افراد با توجه به این شرایط نامناسب کاری از نشستن مداوم روی صندلی خودداری و هر چند ساعت یک سری ورزش ها و تمرینات کششی تقویتی جهت دوری از انواع کمردردها انجام دهند.

این فوق تخصص ارتوپدی در خصوص علل گودی کمر در افراد نیز گفت: بد یا دمر خوابیدن و انجام ورزش های نامناسب باعث ایجاد گودی و تشدید انواع دردهای کمری در افراد می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه جراحان مغز و اعصاب و متخصصان ارتوپدی قادر به درمان انواع کمردردها هستند اظهار کرد: این متخصصان توانایی درمان انواع کمردردها، با انجام جراحی های پیچیده و یا درمان های چند رشته ای مثل فیزیوتراپی، توان بخشی و ورزش درمانی را دارند.

دکتر گیتی در پایان در خصوص روش های تشخیص انواع کمردرد ها در افراد گفت: متاسفانه بیشتر افراد تصور می کنند برای تشخیص دقیق کمردرد حتما باید ازتصویر برداری ام، آر، آی استفاده شود در صورتی پزشک قادر است، با انجام انواع مشاوره های شفاهی از بیمار نوع درد را تشخیص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha