شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 32271
سلامت نیوز : رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایرن با بیان اینكه بر اساس پروتكل درمانی «متفورمین» معمولا برای افراد دیابتی نوع 2 مورد مصرف قرار می گیرد، گفت: تجویز متفورمین از سوی متخصصان تغذیه برای كاهش وزن اشتباه است.

دكتر مجید حاجی فرجی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: استفاده از متفورمین در افراد سالم كه به دیابت مبتلا نیستند، فرد را دچار عارضه می كند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است این دارو می تواند در افراد غیر دیابتی نیز باعث كاهش احساس گرسنگی شده و در نتیجه وزن فرد را كاهش دهد. اما نباید فراموش كرد كه این عمل ممكن است عارضه هایی نیز به دنبال داشته باشد.

وی با تاكید بر اینكه بیماران قلبی و عروقی و كسانی كه دچار مشكلات ریوی، كبدی و كلیوی هستند نباید از متفورمین استفاده كنند، گفت: مصرف متفورمین در افرادی كه مشكل قلبی و عروقی دارند، ممكن است سكته های قلبی به دنبال داشته باشد.

این متخصص تغذیه در تشریح عملكرد متفورمین گفت: به دنبال مصرف موادغذایی حاوی كربوهیدرات‌ و مواد قندی و به واسطه افزایش ترشح انسولین، كربوهیدرات‌ها به تركیباتی چون چربی تبدیل می‌شود و هورمون‌هایی كه موجب گرسنگی می شوند، افزایش پیدا خواهد كرد.

وی ادامه داد: این افزایش تجمع چربی معمولا در ناحیه دوركمر اتفاق می‌افتد. كار متفورمین پایین آوردن سطح قند و در نتیجه كم كردن نیاز بدن به ترشح انسولین است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی در خاتمه هشدار داد: استفاده از متفورمین می تواند ترشح انسولین در افراد سالم را با اختلال مواجه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha