سلامت نیوز : یك متخصص شنوایی‌سنجی گفت: استفاده مداوم از هدفون و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند موجب افت شنوایی می‌شود.

دكتر مجتبی توكلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: زمانی كه فرد از گوشی هدفون برای شنیدن موسیقی با صدای بلند استفاده می‌كند، فركانس‌های صوتی به صورت مستقیم به پرده گوش می‌رسند و به این ترتیب احتمال آسیب شنوایی افزایش می‌یابد. همچنین تداوم استفاده از گوشی‌های هدفون برای شنیدن موسیقی با صدای بلند هم آسیب‌رسان است و موجب افت شنوایی در فرد می‌شود.

وی با بیان اینكه معمولا آسیب به سیستم شنوایی از فركانس‌های بالا آغاز می‌شود، تصریح كرد: افرادی كه به موسیقی با صدای بلند گوش می‌دهند، معمولا متوجه وارد آمدن آسیب به سیستم شنوایی خود نیستند و زمانی متوجه می‌شوند كه شنوایی آن‌ها كاهش یافته است.

این متخصص شنوایی‌ سنجی خاطرنشان كرد: مشكلاتی كه بر اثر گوش دادن به موسیقی با صدای بلند ایجاد می‌شود معمولا برگشت‌ناپذیرند، در نتیجه افت شنوایی ناشی از آن دائمی خواهد بود.

وی تاكید كرد: به ‌افرادی كه با هدف آموزش زبان و یا شنیدن موسیقی از گوشی‌های هدفون استفاده می‌كنند توصیه می‌شود هنگام استفاده صدا را كم كنند. همچنین بهتر است از یك گوشی استفاده شود و هر 15 دقیقه یك‌بار هم آن را در یكی از گوش‌ها قرار دهند.

توكلی گفت: قرار دادن گوشی‌های هدفن در گوش به صورت مداوم می‌تواند موجب افزایش رطوبت داخلی گوش‌ها شود و در نتیجه فضای داخلی گوش‌ها مستعد فعالیت‌ها قارچ‌ها و باكتری‌ها می‌شود. این شرایط می‌تواند در درازمدت موجب عفونت و آسیب به پرده گوش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha